top of page
Vyhledat

Zamyšlení: Proč se (ne)stát řidičem kamionu

Být řidičem nebo řidičkou kamionu je náročná řehole. Jen se zamyslete....


Nájezd kilometrů vs odpočinek


Od řidičů nákladních vozidel se očekává, že mohou řídit až 10 hodin denně s tím, že po hodinách jízdy musí například ještě stihnout složit či vyložit. Legislativa upravující počet maximálních hodin za týden v praxi je běžně delší a řidiči jezdí déle. Mají tak jen zřídka volna více než jeden den v týdnu. Šance, že zemřou při zaměstnání, je mnohem vyšší než u ostatních profesí. Smrt za volantem při autonehodách činí 17% ze všech pracovních úmrtí v EU. Toto riziko řidiči podstupují za relativně nízkou finanční odměnu. Řidiči kamionů běžně odpracují 4 400 hodin ročně s tím, že za hodinu jízdy dostanou kolem 160 Kč, a to je ve srovnání s ostatními profesemi opravdu málo.


Strava


Je to to nejhorší co může řidiče potkat. Po devíti nebo deseti hodinách jízdy by měl jít řidič odpočívat, namísto toho v důsledku přípravy stravy přijde o cca 1,5 h. Řidiči se tak často uchylují ke konzumaci různých „rádoby“ polévek a „rychlostravy“, o úsilí pro dodržení pravidelné stravy nemluvě. Nehledě na to, než aby se řidič po náročném dni připravoval s jídlem, dopřeje si raději možnost se osprchovat a jídlo oželí s možností nezdravého kalorického jídla.


Zdraví


Nekonečné hodiny trávené za volantem se citelně projevují i na zdraví řidičů. Časté jsou problémy s páteří a hlavně obezita. Pouze malé procento řidičů obezitou netrpí. O pravidelném cvičení se za daných okolností hovořit nedá. Není možnost se osprchovat a jít spát po cvičení, je velmi nepříjemné. Pokud není v dosahu sprcha, což povětšinou není. Zdravotní péče o řidiče je na hranici únosnosti. Řidiči, mezinárodní kamionové dopravy kteří tráví 80% svého času na cestách nemívají benevolenci lékařů a proto jejich možnost přijet do cz v daném termínu objednání je prostě nereálné. Řidiči se proto ani nepokouší a pokud nemají „rodinného“ zubaře či lékaře, jejich vážný stav často projeví až dopravní nehoda. Proto každý z řidičů, který trpí obezitou, nedostatkem pohybu a nepravidelnou stravou je z 50% odsouzený k cukrovce, která je odhalená až ve třetím stádiu. 


Kde najít správné místo pro odpočinek


Není to tak jisté, aby si řidič dobře odpočinul. Jeho náplní před zastavením vozidla k odpočinku je intenzivním hledání vhodného místa k zaparkování. Natolik triviální otázka, pro řidiče dlouhé soupravy znamená stresu a manévrovatelnosti s vozidlem na milimetry. Často musí zaparkovat tam, kde nejsou podmínky pro parkování, ve tmě, s nakloněnou kabinou, nebo vedle rušné dálnice. Řidič tedy v kabině na lůžku spí spíše jen „napůl“ oka.  Hlídat nádrže či se obávat se, jak situaci vyřeší, když jej vykáží z místa policisté.  Míst je na parkovištích zoufale málo a tak není divu, když jedeme po dálnici, potkáváme různě postávat v přilehlých odpočívkách kamiony, které se tím vystavují rizikem dopravní nehody s fatálními následky.


Jak tedy zní, chcete se stát řidičem kamionu?


Popravdě řečeno, je toho moc co bychom si přáli, ovšem není to příliš splnitelné. Práce je to nádherná. Řídíte nádherný stroj, který je ve směs řidičův domov, kde se cítí šťastný. Vozí si s sebou veškeré vybavení a jeho vůz potažmo „mazlík“ dostává tu nejlepší péči. Nemůžete se spoléhat na pravidelný spánek, ani stravu. Lékař je váš kolega, kterému zaklepete na kabinu a on vám ze soucitu dá na cestu pět „brufenů“, abyste dojeli. Ale jedete dál, nezastavíte, nezajdete ráno na pohotovost, protože vám praskne zub… musíte ještě složit naložit a ujet dalších 1000 km domů… tam už vás čeká pohotovost. Nehledáte příčinu, jen uhasíte oheň. Tak kamioňáci a kamioňačky…. Držte se…

2 656 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše

V Texasu chystají chytrou dálnici, bude sama komunikovat s vozidly

Technologie pronikají doi všech částí našich životů a plíživě ovlivňují naše chování. Je tohle cesta jak předejít dopravním přestupkům? Inteligentní dálnice jsou poměrně novým přírůstkem do sady chytr

bottom of page