
Nařízení (ES) 561/2006 Evropské unie týkající se silniční dopravy
Co je to N561 a proč je důležité
-
Nařízení (ES) 561/2006 Evropského parlamentu a Rady Evropského společenství (dále jen ES) ze dne 15. března 2006, má za cíl harmonizovat některé předpisy v sociální oblasti týkající se silniční dopravy
-
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 ze dne 15. března 2006, která byla přijata změnou Nařízení Rady (EHS) 3821/85 a Nařízení (ES) 2135/98, a Nařízení Rady (EHS) č. 3820/85 k 11. dubnu 2007. Nyní proběhla novelizace Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/1054 ze dne 15. července 2020.
-
Nařízení vstoupilo v platnost 11. 04. 2007 a vzniklo plnohodnotné platné znění pod názvem Nařízení (ES) 561/2006 Evropského parlamentu a Rady
-
Nařízení 561/2006 definuje pojmy řidičova pracovního postupu v řízení vozidla a odpočinku a řeší postupy provedení základních pojmů kterými jsou například jízda, přestávka, odpočinek, jiná práce.
-
Po 14 letech provází aplikaci N561 v praxi mnohé problémy, které vyplývají na jedné straně z toho, že v jednotlivých zemích je trochu jiný přístup k výkladu nařízení a na straně druhé i v rámci jednotlivých zemích existuje vícero výkladů
-
To vede k tomu, že velká část řidičů si nikdy není jistá tím co je vlastně správně a co ne. Přesto jsme přesvědčeni, že v princípu je N561 velmi jednoduchá a na této stránce budeme usilovat o jasné sdělení všech specifik N561.

Co přinesla novelizace N561
-
Detailní přehled změn v N561 dle novelizace ze srpna 2020
-
Srovnání všech klíčových pasáží ve starém a novém znění
Klíčový aspekt nařízení je správné dodržování doby odpočinku - jak denní tak týdenní.
Co říká nařízení
-
Klíčové u N561 je dodržovat správné náhrady a tady "stará" N561 říká, že náhradu za zkrácenou TDO je potřeba udělat v týdnu následujícím nebo v tom dalším - před naplněním řádné TDO. Nicméně letošní novelizace N561 přinesla i možnost udělat 2 zkrácené TDO po sobě, v tom případě je potřeba si udělat náhradu za obě zkrácené TDO v tom třetím týdnu (za oba zkrácené najednou)
Tachograf
-
I před novelizací se běžně stávalo, že tachograf při zkrácené TDO ohlásil chybu, ale když jste si ji nahradili, chyba se smazala a vše bylo správně
-
Předpokládáme, že režim dle nové N561 budou hlásit ještě více chyb (kvůli dvěma zkráceným TDO po sobě) – půjde zejména o ty starší, ne-inteligentní
-
Při kontrole ze strany policie nebo BAG musíte vědět proč tachograf hlásí chybu a mít plán kdy zkrácené TDO nahradíte (např. když budete kontrolování ve chvíli, kdy máte za sebou dvě zkrácené TDO)
Za co dostanete pokutu
-
Jelikož je novelizace N561 na světě krátce a byla přidána možnost dvou zkrácených TDO po sobě, situace bude komplikovanější zejména v případě nepravidelného režimu, resp. kdy musíte udělat změnu ve svém režimu. V této chvíli nevíme jistě jak na takovéto případy budou reagovat kontrolní orgány
-
Situace je o to komplikovanější, že v jedné zemi můžete dostat pokutu za něco, za co v jiné zemi pokutu nedostanete
Co jsou to "režimy N561" a k čemu jsou dobré
-
Pochopení dvou- a čtyřtýdenního režimu je asi nejjednodušší pomůcka k tomu nesplést se ve výpočtu týdenní doby odpočinku (přehled nejčastějších režimů viz níže)
-
Pravidelné režimy, kdy opakovaně střídáte plnou a zkrácenou dobu odpočinku, jsou velmi jednoduché a nedávají prostor k omylu
-
Problém může nastat, kdy potřebujete udělat změnu - kdy neplánovaně musíte zkrátit dobu odpočinku (mimo pravidelný režim) a pak si ji musíte nahradit. To vám režim rozhodí a musíte vše správně propočítat
Standardní režimy pro výpočet týdenní doby odpočinku
Co přinesla letos novelizace N561
Hlavní změny v N561 ze srpna 2020
-
45-minutová přestávka pro dvouosádky
-
Zákaz čerpání TDO v kabině vozidla
-
Povinnost návratu řidiče domů
-
Mohou se čerpat dvě po sobě zkrácené TDO
-
Překročení denní a týdenní doby řízení
-
Zkrácená TDO v doprovodu trajektu a železnice
Celý článek si můžete přečíst tady
Nestandardní režimy a časté problémy s N561
-
V blízké době rozšíříme tuto stránku o nejčastější problémy spojené s N561 - jinými slovy za co nejčastěji dostáváte pokuty.
-
Problémové situace jsou zejména ty, kde jedete v nestandardním režimu (nepravidelném), nebo musíte udělat výjimku ze svého režimu.
-
Pište nám své zkušenosti s pokutami a problémy na d365@d365.cz nebo na SZ Facebooku anebo tady do chatu
Rozdíly mezi státy
-
V blízké době rozšíříme tuto stránku o popis toho jak k N561 přistupují kontrolní orgány v různých státech Evropy
-
Řidiči, dispečeři, kteří máte zkušenosti s kontrolami N561 v zahraničí, podělte se se svými kolegy
-
Pište nám své zkušenosti s pokutami a problémy na d365@d365.cz nebo na SZ Facebooku anebo tady do chatu