Vyhledat

Autonomní vozidla pomalu přichází. Co nás ještě dělí od většího nasazení?

Rozvíjející se odvětví autonomní a automatizované dopravy je velmi skloňované téma. Ve vysoké fázi testování je řada autonomních vozidel ať už pro přepravu osob nebo zboží. V některých uzavřených areálech, kde je možné kontrolovat pohyb osob a jiných dopravních prostředků na silnici, již autonomní vozidla fungují.


Zdá se tedy, že nic nebrání velmi brzkému příchodu autonomních vozidel na veřejné silnice. Anebo ne? Otázka není tak jednoduchá, do hry vstupují 2 hlavní okruhy aspektů:


  • technický rozměr - na jedné straně kvalita silnic, jejich značení (svislé i vodorovné) je málokde dostupné v kvalitě potřebné pro pohyb vozidla bez řízení člověkem; na straně druhé zejména ve velkých městech je jízda velmi chaotická, chodci vstupují do vozovky i tam kde nemají

  • etický rozměr - za nejtěžší oříšek autonomní mobility je považováno rozhodnutí v situacích, kdy není možné zachránit jak chodce, tak posádku vozidla. Když dnes vozidlo řídí člověk a rozhodne se, že v extrémní situaci zachrání sebe, ale přitom usmrtí chodce, tak právní důsledek tohoto rozhodnutí je jasný (nehledě na to, že má někdy jen zlomek vteřiny na toto rozhodnutí). U autonomního vozidla je ta situace mnohem složitější, protože "někde" na začátku bude muset být uděláno rozhodnutí jak se má auto zachovat v takové situaci. Jestli má zachránit chodce nebo pasažéra. Otázka je kdo to rozhodnutí má udělat - jestli to bude dané zákonem, nebo si tu volbu může vybrat pasažér. A nakonec - kdo bude nést právní důsledky toho rozhodnutí.



V každém případě autonomní vozidla přichází a zrovna dnes, v situaci s COVID-19 si mnozí umí představit autonomní vozidla jako řešení ať už s nedostatkem pracovní síly, ale především jako řešení bezpečné, které nebude přenášet nákazu, nemusí do karantény.

S cílem posouzení konkrétních otázek, které lze kolem inovativních řešení tohoto typu v dopravě klást, zřídilo Ministerstvo dopravy "Etickou komisi“, která má za cíl je komplexně posoudit a zhodnotit využití v našich podmínkách. Předsedou komise je PhDr. David Černý, Ph.D., dalších dvanáct členů tvoří přední odborníci v oblasti etiky, práva, společenských věd, umělé inteligence či technických oborů. Hlavními oblastmi, kterými se bude "Etická komise" zabývat, jsou: 


  • vzájemný vliv člověka a stroje 

  • problematika chování umělé inteligence

  • dostupnost a bezpečnost sdílených dat

  • odpovědnost za použitý software a infrastrukturu v podmínkách ČR 


Závěr "Etické komise“ by pak byl přístupný v podobě zpracovaného doporučení či návrhu do konce roku 2020, který bude směřovat k jeho bezpečnému zavádění do běžného provozu. Cílem závěru není jen využitelnost a společný vliv v silniční dopravě, nýbrž i jiných možností - například v té železniční. Inovativní použití by pak splnilo využití v mnohem širším kontextu. Etika je nedílnou součástí tématu autonomního řízení, která má potenciál pozitivně přispět k bezpečnosti a dostupnosti dopravy. Je řešena na evropské úrovni umělé inteligence a autonomního řízení.  "Etická komise“ bude jedním ze tří stěžejních bodů setkání, které za účasti ministrů členských států EU a zástupců Evropské komise proběhne na podzim tohoto roku. 

Složení Etické komise:


Předseda: PhDr. David Černý, Ph.D. – Filosofický ústav AV ČR Místopředseda: Mgr. et Mgr. Petr Zámečník – Centrum dopravního výzkumu Členové: Mgr. Monika Mareková, M.Jur. (Oxon) – CMS JUDr. Adam Doležal, LL.M. – Ústav státu a práva AV ČR doc. JUDr. Tomáš Doležal, Ph.D., LL.M. – Ústav státu a práva AV ČR Ing. Martin Hron – TÜV SÜD Czech PhDr. Tomáš Hříbek, Ph.D. – Filosofický ústav AV ČR Mgr. Juraj Hvorecký Ph.D. –  Filosofický ústav AV ČR Ing. Tomáš Ječný – Škoda Auto Ing. Václav Jirovský, Ph.D. – Fakulta dopravní, ČVUT v Praze Daniel D. Novotný, Ph.D. – Teologická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Ing. et Ing. Václav Uhlíř  – Fakulta informačních technologií VUT prof. RNDr. Jiří Wiedermann, DrSc. – Ústav informatiky AV ČR

© Copyright dispečink365