Vyhledat

Balíček mobility 2020 přináší GPS sledování i prosazení nejednotné mzdy řidičů

Týdny mimo domov, nepřetržitě ve vozidle a za volantem, 45 hodin a někdy i více kdy tráví řidič v kabině vozidla nikoli s rodinou. Nová reforma EU by tomu měla zabránit. Velká německá logistická sdružení, včetně BGL, DSLV a BWVL jsou zajedno a chtějí řidiče podpořit a dát jim možnost být častěji mimo kamion ve chvílích, kdy tam být vůbec nemusí. Z hlediska sociálního i hygienického, je velký prostor na zlepšení jejich životů.

Rozhodnutí pro nová pravidla mobility EU ve středu večer jasně diktuje úlevu všech stran. Parlament EU přijal a oznámil kompromis o prvním balíčku mobility EU, který byl projednán s Radou EU. Po více než třech letech vyjednávání se nyní může postupně uskutečňovat komplexní reforma pro odvětví silniční dopravy v Evropě od roku 2020 do roku 2026.

Klíčové body balíčku mobility EU pro řidiče

  • změna nařízení o maximální pracovní době a minimální době odpočinku řidičů, kdy se bude muset řidič vracet do domovského státu každé nejméně čtyři týdny a státu registrace vozidla nejméně do dvou měsíců, přičemž nebude smět trávit ve vozidle 45 hodin týdenní odpočinek

  • stanovení propojení GPS za pomoci digitálních tachografů a stanovení pravidel již pro vozidla nad 2,5 tuny od druhé poloviny roku 2026

  • západoevropské státy nechtěly ustoupit od vyplácení minimální mzdy řidičům dle toho, ve které zemi právě projíždí. Vzhledem k tomu, že v těchto zemích jsou mzdy mnohem vyšší než v Česku nebo dalších okolních zemích, by byla tyto pravidla podle dopravců v Čechách až likvidační a proto se od něj ustoupilo

Rada přijala svůj postoj v prvním čtení. Právní akty musejí být nyní přijaty Evropským parlamentem ve druhém čtení a následně budou zveřejněny v Úředním věstníku. Obě nařízení vstoupí v platnost 20 dní po zveřejnění, směrnice jeden den po zveřejnění.

Cílem nových pravidel je nalézt rovnováhu mezi lepšími pracovními a sociálními podmínkami pro řidiče a svobodou podnikání při poskytování přeshraničních služeb, ale také přispěje k bezpečnosti silničního provozu. Kromě toho vytvoří pro odvětví jasnost ohledně dříve nejednoznačných ustanovení a ukončí jejich nejednotné uplatňování v jednotlivých členských státech.