Vyhledat

Bude nafta v Německu stát přes 50 Kč? Komu to pomůže?

Světová média v posledním týdnu obletěla zpráva, že cena PHM v Německu by měla překročit 50 Kč / litr, což je zhruba 50% nárůst vůči současnosti. V této chvíli je potřeba tlumit emoce, nic není rozhodnuto, možná je to jen sonda do veřejnosti - jak na to zareaguje.


Co je důvodem takového opatření, pokud nakonec projde? Je to překvapivé, ale Německo jako jedna z vedoucích zemí světa v boji proti emisím do ovzduší, selhává v boji proti emisím. Její roční objem emisí do ovzduší neklesá, ale stoupá. Významný podíl na tom má i odstavení jaderných elektráren v minulých letech, tento výpadek nemohl být plně nahrazen zelenou elektřinou, vypomoci muselo uhlí.


Řešení vidí Německo ve větším protlačení elektromobility. Problém je, že ta je příliš drahá a navzdory naivním nadějím nedojde ke zlevnění elektromobilů. Proto jediným řešením je zdražit jízdu na paliva z ropy.


Co to přinese? Ano, na jednu stranu motivuje bohatší obyvatele k přechodu na elektromobil. Pro chudší Němce to bude motivací víc jezdit veřejnou dopravou (která taky zdraží díky dražší naftě). Nás, kamioňáky (i autobusáky) ale zajímá nákladní doprava a tam by zvýšení ceny PHM přineslo další výrazné zdražení nákladní dopravy, což se projeví ve výrazné inflaci a zdražení všeho, co nakupujeme v obchodech i eshopech. Je potřeba ale uvést, že tohle opatření zřejmě nějak snížení emisí pomůže, ale rozhodně nepomůže životnímu prostředí. Zejména ekologická zátěž např. při těžbě kovů pro výrobu baterií, "překabelování" celé země, aby utáhly daleko větší nápor na elektrickou síť, zvýšená výroba elektřiny z uhlí atd. bude obrovská.


Jaký to bude mít dopad na české a slovenské dopravce? Spíše minimální. Zvýšení PHM v Německu zaplatí němečtí spotřebitelé ve zvýšených cenách zboží. Je to v podstatě jiná forma daně.


Dá se něco takového očekávat u nás? Spíše ne, alespoň ne v nejbližších letech. I ti méně ekonomicky zdatní politici chápou rozdíl mezi kupní silou u nás a v Německu. Elektromobil u nás si bude moci dovolit jen zlomek lidí v porovnání s Německem a drtivá většina obyvatel bude nadále závislá na benzínu a naftě. Němec se rozhoduje mezi spalovacím motorem a elektromobilem a přemýšlí co se mu více vyplatí, takže výrazné zvýšení ceny PHM nakloní misku vah na to správnou stranu. Nebuďme ale naivní, jakmile bude mít většina Němců elektromobil, podobné daně začnou politici vymýšlet i pro elektřinu, která poroste (nehledě na to, že cena elektřina razantně roste už dnes). Ale zpět k tomu, proč to nelze očekávat u nás? Protože pro drtivou většinu našinců prostě elektromobil není finančně dostupný a zvýšení ceny PHM na tom nic nezmění. Co by se stalo u nás, takové zvýšení ceny by vyhnalo lidi z aut do veřejné dopravy. Fakt je, že veřejná doprava je nezbytností pro naše peněženky, životní prostředí i dopravní situaci zejména ve městech. Nicméně je potřeba k ní motivovat pozitivně (kvalitou, cenou, spolehlivostí, komfortem atd.), nebo zvýšením ceny PHM.


#d365 #dispecink365