top of page
Vyhledat

Česmad Bohemia zveřejnil predikci problémů v dopravě i průzkum zaměstnávání cizinců

Sdružení ČESMAD BOHEMIA monitoruje situaci v oblasti silniční nákladní dopravy tzv. Barometrem nákladní dopravy. V jejich posledním průzkumu dopravci hodnotili uplynulé čtvrtletí, odhadují, jak dopadne to právě probíhající, a indikují, jak vidí zakázky na půl roku dopředu.


Reportované výsledky hospodaření, ať už za 3. čtvrtletí nebo odhad za probíhající 4. čtvrtletí se výrazně ve svém trendu lišily u mezinárodní (MKD) a vnitrostátní dopravy. Zatímco firmy v MKD dosáhly za 3Q lepších výsledků než za 2Q a i jejich odhady hospodaření za 4Q vypadají lépe než minule, tak firmy na vnitru si ve 3Q mírně pohoršily ve srovnání s 2Q a i jejich odhad pro 4Q vypadá o dost hůře než tomu bylo před třemi měsíci.

Co se týká výhledu na zakázky pro příštích 6 měsíců, tak tam je trend velmi varovný až alarmující. V MKD se z optimismu ve 2Q propadlo pozitivní očekávání o 20 procentních bodů a ve vnitrostátní dopravě optimismus poklesl o necelých 20 procentních bodů také a dostal se až těsně nad 30%.


Dosáhli jste ve 3Q/2022 provozního zisku z dopravní činnosti?

67% mezinárodních nákladních dopravců (MKD) hlásí zisk, to je o 5 procentních bodů více než ve druhém kvartále. Ve vnitrostátní dopravě uspělo a na zisk dosáhlo 59% dopravců. To je mírné zhoršení o 2 procentní body.


Očekáváte dobrý výsledek v tomto čtvrtletí?

52% dopravců v MKD věří v pozitivní výsledek ve 4. čtvrtletí (o 4 procentní body více než při minulém zjišťování). Naopak, méně optimistů je mezi vnitrostátními dopravci, kde jen 41% z nich očekává kladný výsledek ve 4. čtvrtletí roku 2022. Je to o 6 procentníchbodů méně než minule.


Vidíte pozitivně objemy zakázek na příštích 6 měsíců?

Razantně se v mezinárodní dopravě snížil optimismus při výhledu na zakázky na půl roku dopředu. Nyní je vidí pozitivně pouze 40% dopravců v MKD, to je o hrozivých 20 procentních bodů méně než minule. Na vnitru se s optimismem na zakázky dívá dokonce jen 31% respondentů, to je o 18 procentních bodů méně než před třemi měsíci. Nálada a optimismus při výhledu na budoucí zakázky tedy mezi dopravci zcela zásadně poklesly.


Zaměstnávání třetizemců a průměrný věk řidičů

Součástí barometru za 3Q byly i tři otázky týkající se řidičů. Ptali jsme se na počty zaměstnaných řidičů z třetích (mimounijních) zemí a na průměrný věk řidičů ve firmách. Data byla vyhodnocena celkem za 311 firem a 8 950 zaměstnaných řidičů v nákladní dopravě. 81 firem (26%) zaměstnává třetizemní řidiče, zbývajících 230 zatím k této možnosti nepřistoupilo. 4 firmy dokonce mají výhradně třetizemní řidiče. Ve vzorku necelých 9 tisíc řidičů je 1 013 řidičů z třetích zemí, to je 11,3%.

Průměrný věk řidičů v uvedené skupině je 47,1 let. Mediánový průměrný věk ve firmě je 48 let, má-li tedy dopravce vlastní průměrný věk řidičů nižší, patří mezi polovinu těch "mladších" firem a naopak, s vyšším průměrem do té "starší" půlky. Rozpětí průměrů za jednotlivé firmy je od 24 do 64 let průměrného věku.


Autor: Vojtěch Hromíř, generální tajemník ČESMAD BOHEMIA





150 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše

Plošný zákaz předjíždění kamionů na dálnicích přichází

Tento týden začnou silničáři instalovat na D1 dopravní značení pro plošný zákaz předjíždění kamionů mezi Mirošovicemi a Brnem. Postupně mají přibýt další úsek D1 i další dálnice. Zákaz předjíždění se

V Texasu chystají chytrou dálnici, bude sama komunikovat s vozidly

Technologie pronikají doi všech částí našich životů a plíživě ovlivňují naše chování. Je tohle cesta jak předejít dopravním přestupkům? Inteligentní dálnice jsou poměrně novým přírůstkem do sady chytr

bottom of page