Vyhledat

CMR list - jak chrání řidiče

Úmluvou CMR od 1.1.2019 i pro vnitrostátní přepravy, se upravuje v zákoně o silniční dopravě dle § 9 a zákona 111/2019 Sb. Ustanovení o uzavření a provádění přepravní smlouvy, odpovědnosti dopravce, reklamaci a žalobě a o přepravě prováděné postupně několika dopravci obsažená v Úmluvě o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční nákladní dopravě (CMR) se použijí obdobně ve vnitrostátní silniční nákladní dopravě na smlouvu o přepravě věci, práva a povinnosti při přepravě věci, náhradu škody vzniklé při přepravě věci a na odpovědnost jednotlivých dopravců při přepravě věci, k jejímuž provedení se spojilo několik dopravců.


Pokud řidič nakládá zboží, jistě je zaučen v důsledcích svého závazku. Přepravované zboží je důsledně od zaměstnavatele pojištěné v rámci pojištění nákladu, jen co když se stane, že vás nepustí do nákladového prostoru a vy nemáte možnost zkontrolovat kvalitu naložení ani posoudit míru nezávadnosti a správného charakteru druhu zboží? Jak se zachovat abyste (ne)byli „odpovědní“ za náklad?

  • Pozorně vyplňte veškeré údaje do CMR.

  • Nepodepisujte CMR, do kterého již v prvním „červeném“ listu, jste neměli možnost uvést pádnou výhradu.

  • Poraďte se s dispečerem, který má plné informace od zákazníka, jaké podmínky nakládky skutečně jsou.

  • Neopomeňte učinit písemnou výhradu do nákladního listu CMR (i v jazyce anglickém, nebo německém kolonka č. 18).


Jaké jsou základní kódové označení k výhradám?

V případě výhrad k vozidlu

 

  • Otevřené vozidlo bez plachty podle dohody s odesílatelem.

Výhrady k balení


  • Neobaleno 

  • Obal poškozen 

  • Obal nedostačující

Výhrady k počtu, označení a číslování kusů zásilky

Kontrola je nemožná z důvodů: 

  • naložení nákladu odesílatelem 

  • povětrnostních podmínek 

  • značného počtu balených kusů 

  • zaplombování kontejneru


Výhrady ke stavu převzatého zboží 


  • Zjevně špatný stav 

  • Poškozené 

  • Promočené 

  • Zmrzlé 

  • Nechráněné proti povětrnostním vlivům a v tomto stavu přepravované na žádost odesílatele


Výhrady k naložení, uspořádání či vyložení nákladu 

Naložení a uspořádání nákladu bylo prováděné: 


  • Odesílatelem 

  • Řidičem, za nevhodných povětrnostních podmínek na žádost odesílatele 


Vyložení bylo prováděné: 


  • Příjemcem 

  • Řidičem, za nevhodných povětrnostních podmínek na žádost příjemce


V současné době je velmi jednoduché a rychlé naložit náklad, převzít doklad potažmo CMR, který podepíšete a tím nakládka skončí. Dbejte, na jeho řádné vyplnění a ověřte si údaje, které obsahuje. Někdy i přepočítání si váhy uvedené v CMR může vaší cestu k bodu vykládky nepříjemně zamotat.

Zdroj: Pro usnadnění máte v příloze uvedené jednotlivé kódy k zapsání do CMR listu v jiných jazycích https://www.asbenes.cz/files/CMR_vyhrady.pdf