Vyhledat

Dotyková obrazovka a pokuta řidiče v Německu

Výrobci automobilů stále častěji nahrazují spínače za velké dotykové obrazovky ve vozidle. Ale jejich používání při řízení je právně velmi složité - jak se nyní cítil řidič, který dané nastavení použil za jízdy. Patří do kamionu velký display?

Pokus o nastavení stěrače na správnou rychlost byla pro Tesla řidiče v březnu loňského roku nepříjemností. Protože interval stěračů lze nastavit pouze prostřednictvím podnabídky v menu namontované dotykové obrazovky řidičem, použil tuto možnost řidič za jízdy. Při hledání však sjel z hlavní silnice a sjel do příkopu.


Výsledkem je rozsudek soudu, že řidič nelegálně používal elektronické zařízení a zřejmé je i to, že musí zaplatit pokutu 200 EUR a není mu povoleno řídit vozidlo po dobu jednoho měsíce - Vyšší krajský soud v Karlsruhe toto rozhodnutí potvrdil Okresním soudem v Karlsruhe. 


Dotykové obrazovky jsou také výslovně zmíněny v takzvaném odstavci zákona o mobilním telefonu v pravidlech silničního provozu Německa.

Nastavení částí vozidla týkající se bezpečnosti jízdy, jakými jsou označovány i stěrače není zakázáno, ale záleží na tom, jak to řidič za jízdy provádí. Zákon výslovně říká, že by se řidiči neměli příliš dlouho dívat mimo silnici, a to se přesně stává v tomto případě.


Používání dotykové obrazovky při jízdě je obecně povoleno, ovšem za předpokladu, že je jen na nezbytný krátký pohled mimo provoz a situaci na něm. Jak dlouho se řidič smí podívat na displej, záleží prakticky na okolnostech a povaze jízdy a provozu, a proto jej nelze ani vyjádřit časově v zákoně.