Vyhledat

Evropská komise narychlo hledá řešení neplatných dokladů řidičů, cestujících mezi členskými státy EU

Evropské země se za účelem řešení mimořádné události Covid-19 neposunuly v žádném konkrétním společném  rozhodnutí. To způsobuje vážné problémy, praktickými příklady jsou rozšíření dokumentů (řidičský průkaz, prodloužení způsobilosti řidiče, osvědčení ADR), které jsou platné pouze v rámci státních hranic. 


Evropská komise doposud vyzvala státy, aby tato rozšíření vzájemně uznávaly, ale to nemá žádnou právní hodnotu a dopravci i řidiči zůstávají na milostivosti rozhodnutí vlád a kontrolních orgánů.

K vyřešení problému je zapotřebí jednotné ustanovení Společenství, které vstoupí v platnost automaticky a rychle, například nařízení. Evropská komise tedy dne 29. dubna 2020 oznámila návrh nového nařízení, které bude naléhavě schváleno a které bude věnováno přesně dopravě. Text je dlouhý a členitý (také proto, že zahrnuje různé druhy dopravy) a zahrnuje opatření, jako je prodloužení platnosti dokladů řidiče a vozidla.

  • Pokud jde o již získaný řidičský průkaz, navrhuje Komise prodloužení platnosti o šest měsíců pro ty, jejichž platnost skončí mezi 10. 3. 2020 a 31. 8. 2020. 

  • Opět platí pro řidiče jeden bod ze třetích zemí, a to mít osvědčení o tom, že řidič jede pro dopravní společnost které umožňuje orgánům dohled zaměstnání. Opět se navrhuje prodloužení.

  • Další důležitý aspekt se týká generální opravy vozidla a technických kontrol tachografů. V prvním případě u těch, kteří vyžadují technické kontroly mezi 10. 3. 2020 a 31. 8. 2020, mohou být tyto kontroly odloženy na pozdější datum, do šesti měsíců od původního uplynutí platnosti, příslušného osvědčení. 

  • U tachografů Komise navrhuje povolení k používání také se zařízeními, jejichž prohlídka nebyla provedena ve vhodném čase, alespoň po omezenou dobu.

  • Navrhované nařízení rovněž ovlivňuje podmínky přístupu k povolení nákladní dopravy, protože krize by mohla mnohé spediční firmy přimět, aby nesplňovaly kritérium finanční stability. Komise proto navrhuje prodloužit maximální lhůtu na dvanáct měsíců pro hodnocení a rozhodnutí přijatá od 10. 3. 2020 do 31. 12. 2020. 

  • Nakonec Komise rovněž žádá o prodloužení povolení pro mezinárodní silniční přepravu zboží.

O platnosti přijetí nového Nařízení musí být tento text schválen ve formě nařízení Evropskou radou a Evropským parlamentem a bylo by rozumné, zavede li se naléhavým postupem. Po schválení musí být nové nařízení zveřejněno v Evropském Úředním věstníku.


Definovaná opatření a splňují požadavky, které v posledních týdnech vznesli poslanci na evropské úrovni, neustále spolupracují s týmem evropských vlád. S koordinací Uetr, Kromě Evropské komise, která se okamžitě zavázala k vypracování návrhů. Nyní ministr dopravy De Micheli bude spolupracovat za Itálii, aby zajistil, že vše, co se očekává, bude schváleno co nejrychleji v Radě EU, kde členské státy jednají.