top of page
Vyhledat

Francie a zákaz spánku řidičů v lehkých užitkových vozidlech

Již 23. května v rámci zákona o podpoře mobility podpořil zástupce strany LREM Damien Pichereau novelu zákona zaměřenou na zákaz spaní v lehkých užitkových vozidlech.

Cílem tohoto zákona je pokusit se regulovat mezinárodní silniční přepravu zboží těmito lehkými vozidly, které křižují Evropu na dlouhé vzdálenosti, přičemž posádky nezřídka tráví několik týdnů daleko od domova a žijí v nehumánních podmínkách. Dopravci, kteří je zaměstnávají, využívají právní vakuum kolem této kategorie nízkotonážních vozidel, které k řízení nevyžadují podmínky jako u nákladních vozidel. 

Ve Francii proto bude silničním „profesionálům“ v lehkých užitkových vozidlech zakázáno spát v takzvané kabině (jedná se o kabinu instalovanou nad místem pro řidiče). Jedná se tak o jednomyslné přijetí novely pro humánní pracovní podmínky, které respektují zdraví řidičů, a pro zachování bezpečnosti silničního provozu.

Vyhláška č. 2020-1104 ze dne 31. srpna 2020, tedy zavádí sankci za porušení ustanovení článku L. 3313-4 dopravního zákoníku, zavedený článkem 102 zákona o podpoře mobility a potrestá pokutou skutečnost, že pro zaměstnavatele je jeho zaměstnanec nucen vykonávat denní nebo týdenní odpočinek v kabině lehkého vozidla nebo v ubytování, které neposkytuje dostatečnou bezpečnost nebo pohodlí a hygienu respektující jeho zdraví. 

Článek R. 3315-11 dopravního zákoníku je doplněn tímto zněním:

Skutečností je pro zaměstnavatele, bez ohledu na požadavky vyplývající z výše uvedeného znění článku L. 3313-4:

  • zaměstnavatel nesmí přimět svého zaměstnance, aby čerpal denní nebo týdenní odpočinek stanovený zákoníkem práce v kabině vozidla nepřesahujícího maximální povolenou hmotnost 3,5 tuny nebo v ubytování, které nenabízí podmínky bezpečnosti nebo pohodlí a hygienu respektující jeho zdraví

  • neumožnit svému zaměstnanci prokázat, že si vzal poslední doby odpočinku mimo vozidlo za podmínek uvedených v předchozím odstavci

Tato vyhláška se vydává pro použití článku 102 zákona č. 2019-1428 ze dne 24. prosince 2019 o podpoře mobility. Zajišťuje použití ustanovení článku L. 3313-4 dopravního zákoníku, zavedeného tímto zákonem. 

Tento represivní nástroj by měl umožnit lepší boj proti nekalé soutěži provozované některými evropskými dopravními společnostmi na francouzských silnicích. Pod podmínkou, že se zvýší prostředky kontroly a umocní humánní postoj řidičů.



4 077 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše

V Texasu chystají chytrou dálnici, bude sama komunikovat s vozidly

Technologie pronikají doi všech částí našich životů a plíživě ovlivňují naše chování. Je tohle cesta jak předejít dopravním přestupkům? Inteligentní dálnice jsou poměrně novým přírůstkem do sady chytr

bottom of page