top of page
Vyhledat

Francie: přetížení nákladního vozidla

Kdo je odpovědný za pokutu v případě přetížení vozidla? Francie v tom má jasno.

Problémy s přetížením

Jedná se o případy, kdy je pro řidiče někdy obtížné přesně zjistit hmotnost zboží, které přepravuje. Pokud je odesílatel odpovědný za poskytnutí přesných informací o zboží svěřeném dopravci, je obtížné najít přesný původ nesrovnalostí mezi skutečností a celním prohlášením. Zejména pokud řidič převzal několik dávek od různých odesílatelů. Výsledkem zjištěného porušení je okamžité zastavení vozidla a řidiče. Dopravce musí čelit vícenákladům - zpoždění, neschopnost provést další nakládku a nemalou pokutu. Pochopitelné je, že následuje dodatečné vyložení hrazený přepravcem a srovnání hmotnosti nákladu a celkovou hmotnosti vozidla s nákladem. Policie váhá s odebráním řidičského průkazu řidiče, protože by to znamenalo zbavení jeho pracovního nástroje a úplné znemožnění pokračovat. Přepravce však zůstává plně odpovědný za pokutu vůči státní pokladně. Pokud nemůže být odpovědnost dopravce odesílatelem převzata. Nákladní list (CMR), základní nástroj řidiče! Při převzetí zboží je třeba připomenout důležitost informací poskytnutých dopravci odesílatelem. CMR musí obsahovat veškeré informace týkající se povahy zboží, zejména jeho hmotnosti.

Kontrola Jak si může řidič před nákladem, který někdy váží několik tun, konkrétně zkontrolovat, zda náhodou neexistuje nadmíra i několika stovek kilogramů?

Přepravce může vyžadovat dodatečné převážení při nakládání zboží (palet), pokud mu chybí dostatečné informace nebo pokud o něm má pochybnosti. To samé je platné i v případě sypkého materiálu. Ve skutečnosti je však velmi vzácné, že je tento typ operace požadován a předpokládá se, že dopravce a odesílatel si vzájemně důvěřují. Kdo je skutečně ve Francii zodpovědný za přetížení vozidla? Pokud jde o neviditelnou vadu, která je spojena se špatným údajem v CMR a současně by řidič neměl prokazatelně možnost váhu nákladu zkontrolovat, plyne z všeobecné standardní smlouvy, že nepřiměřené riziko o přeložení vozidla, přebírá v takových okolnostech odesílatel. Pokud dopravce řádně poskytl všechny informace k celkové váze vozidla a i přes to bylo vozidlo přeložené, pak je dopravce oprávněn fakturovat odesílateli náklady spojené s nepříjemnou sankcí.

Pokud máte na autě orientační měření hmotnosti, řidič může zamíchat ještě kartami. Jak? Požadovat, aby mu umožnili situaci řešit převážením. Je nutné okamžitě situaci řešit. Protože, pokud se prokáže, že řidič vědomě nenahlásil a neurgoval přeložení vozidla, je téměř nemožné odesílateli vinu přeložení vozidla prokázat.

Jak se zajistit? Nelehký úkol je pro řidiče zjistit tuto situaci při několika nakládkách. To lze provést pouze s přesným vážením s důkazy fotografií zboží a hmotností. Doporučujeme! Ostražitost obou stran je zásadní V případě pochybností nesmí dopravce váhat s kontrolou všech informací poskytnutých odesílatelem a zaznamenat výhrady na CMR listě a zastavit vozidlo ještě v areálu nakládky. Pokud existuje příliš mnoho pochybností, které řidič zjevně vidí, může požadovat převážení zboží nebo dokonce odmítnout převzetí. V takovém případě může mít dopravce nárok na náhradu nákladů za odstavení svého vozidla. Z hlediska jasné pokuty při kontrole a následnému zákazu jízdy, je rozhodně výhodnější řešit přetížení ještě při nakládce. Situace je však velmi vážná. Ceny marží pro dopravce jsou velmi nízké a dopravci sami v tomto očekávají pomoc a řešení od EU. Prozatím, ne příliš úspěšně.

Z kolika % máte na nakládce pokus o přetížení?


Už teď toho máme hodně naloženo za zády a ještě si přikládat pokuty? To asi raději ne. Držte se!



146 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše

V Texasu chystají chytrou dálnici, bude sama komunikovat s vozidly

Technologie pronikají doi všech částí našich životů a plíživě ovlivňují naše chování. Je tohle cesta jak předejít dopravním přestupkům? Inteligentní dálnice jsou poměrně novým přírůstkem do sady chytr

bottom of page