Vyhledat

Jak jsou definovány podmínky používání zimních pneumatik v Německu

Na námrazku, sněhu, rozbředlém sněhu, kluzkém ledu nebo kluzkém mrazu mohou vozidla jezdit, pouze pokud jsou všechna kola vybavena zimními pneumatikami, které splňují požadavky § 36 odst. 4 předpisů o silničním provozu (StVZO). Výjimka se týká některých užitkový vozidel a autobusů (motorová vozidla tříd M2, M3, N2, N3), která mohou mít za výše uvedených povětrnostních podmínek alespoň kola poháněných náprav a přední řízené nápravy vybaveny příslušnými zimními pneumatikami.

Podle § 36 StVZO jsou zimními pneumatikami pneumatiky, které jsou v souladu s předpisem OSN č. 117 označeny takzvaným alpským symbolem (horský piktogram se sněhovou vločkou). Toto je poprvé, co jsou stanoveny závazné minimální požadavky na výkon zimních pneumatik na sněhem pokrytých silnicích. Symbol „Alpine“ se tak stal pečetí kvality zimních pneumatik. U pneumatik M+S, které se vyráběly do 31.12.2017, existuje přechodné období a smí být i nadále používány a jsou považovány za zimní pneumatiky do 30.09.2024.

Z požadavku na situační zimní pneumatiku jsou vyloučeny:

  • Užitková vozidla pro zemědělství a lesnictví

  • Zásahová vozidla organizací

  • Speciální vozidla, pro která zimní pneumatiky kategorie C1, C2 nebo C3 nejsou vzhledem ke své konstrukci k dispozici

  • Také jednostopá a zvláštní vysokozdvižné vozíky

U těchto vozidel byla do předpisů silničního provozu zahrnuta další zvýšená povinnost péče o jízdu bez zimních pneumatik na námrazku, ledu, kluzkém sněhu, rozbředlém sněhu, nebo kluzkém mrazu. V praxi to znamená, že v těchto případech musí být před zahájením cesty zkontrolováno, zda je nutné cestu uskutečnit, například proto, že do cíle nelze dosáhnout jinými dopravními prostředky. Kromě toho musí být v těchto případech dodržena vzdálenost k vozidlu před nejméně polovinou rychlosti jízdy v metrech a vozidlo nesmí jet rychleji než 50 km/h, pokud není požadována nižší rychlost.