Vyhledat

Jak se stát mistrem ve spotřebě

Je mnoho podnětů k tomu, jak se stát mistrem ve svém oboru. Proč to tedy nezkusit i se spotřebou. Mnoho řidičů může znát rady a budeme za ně rádi, my vám přinášíme ty nejzákladnější.  Spotřeba není jen o úsporách pro dopravce, který ji samozřejmě velmi rád podporuje, různými soutěžemi a řadí se na prioritní místo v žebříčku úspor. Pro řidiče, je to známka skutečné profesionality, protože je mnoho sil, které mohou tuto prioritu zvrátit a pokud řidič „umí“ nezaskočí jej žádný terén. V průměru se bude držet na spotřebě, která je jeho vizitkou a otiskem profesionality.


1. Rozložení nákladu 


S více než jistotou zkušený řidič ví jak se může špatně jet, když má nesprávně rozložený náklad. Je to velmi důležitá otázka, která je častá v debatách na parkovištích.  „Proč sis to nechal naložit tak dopředu? Máš přetížený tahač a zbytečně se ti špatně jede a ta spotřeba, příště si to nech naložit víc na střed!“  Zklamaný je každý začátečník, který bude mít jak potíže při jízdě, tak při konečném propočtu spotřeby.


2. Pneumatiky


Pokud usedáte do lavice autoškoly, někteří jste možná od svého učitele slyšeli větu: „Dotahuj si kola, nedělej ze sebe vola!“ Jak pravdivá věta od 65 ti letého instruktora. Nejenže se můžete ocitnout na krajnici u prasklé pneu a hodinu točit matice od kola, u podhuštěných kol je známkou nárůstu spotřeby a nižší manévrovatelnosti s vozidlem.


3. Automat a tempomat


Toto je téma, které posoudí hlavně řidič, který má již s těžkými náklady pár km za sebou. Obojí je dnes v nákladních vozidlech v běžné výbavě. Tempomat vás ochrání od zdravotních potíží přetěžované nohy a automat prodlouží životnost převodovky. Co se však děje s nákladním vozem, kterým jedete z kopce? Tempomat vás může zbytečně brzdit a v případě úspory, je někdy dobré využít pravidlo do jedné minuty a nechat vozidlo „doklouzat“. Nebojte se 30 ti vteřin,  pokud jede vozidlo o dva km rychleji, nikdo vám za to hlavu neutrhne a váš vůz vám to vrátí. Zkušený řidič si zápis na kartu pohlídá včasným přibrzděním a v kopcovitém terénu si takto naftu uspoří. Automat je odrazem umu řidiče, jak s ním nakládáte, takový je komfort jízdy a spotřeba. Jeho 100% využití je někdy méně. Řidič, který má více zkušeností ví, že pod kopcem je lépe zasáhnout a podřadit, protože automat může vozidlo zbytečně brzdit a vy se posléze škrábete do kopce i 50 km/h, aniž by náklad byl až tak těžký. 


4. Předvídavost je výhodou


Nejenže se ocitáme v horizontu, na který spousty řidičů lamentuje, kdy řidič osobního auta na poslední chvilku strhne svůj vůz přímo pod kola a říkáte si: „To snad ani není možné!“ Vaše vozidlo reaguje vyšší spotřebou, nepřiměřené brzdění motorem, rychlý rozjezd na semaforech či prudké dojetí a zabrzdění na poslední chvíli. Vše se snadno pozná. Řidič kamionu, je ctěný pro svou rozvážnost a defenzivní jízdu. Nejen, že jeho chování v křižovatkách je plynulé, ale i jeho spotřeba je ušetřena.


5. Zahřátí motoru před jízdou


Pokud jezdíte vozidlem, který má tzv.: „bufík“, je vnitřní kabina zahřáta v jakémkoliv počasí. Nevyhřejete ji ihned, musí se v mrazu prohřát chodem jejího „ústrojí“. Stejné je to i s motorem nákladního vozidla.  Pokud chcete zahřát motor efektivně, zkušený řidič ví, že „klapáním“ na prázdno toho nedocílí. Jeho efektivní prohřátí bez zbytečné ztráty spotřeby zahřeje počáteční defenzivní jízda, která v činnosti šikovného řidiče ušetří nejen samotný motor a jeho součásti, ale ušetří i naftu.


Jak jezdíte vy?


Využívejte „síly“, kterou máte naloženou a nebojte se s ní pracovat. I když máte velmi chytrý GPS systém moderních strojů, který váš vůz nechají z kopce s citem rozjet v rámci předpisů, aby se přes horizont mohl přehoupnout bez plynu setrvačností, která je u těžkých souprav obrovská, je dobré používat i Vaše smysly. Každý vůz má své. MB jede jinak než Volvo a to jede jinak než DAF. Což posoudí hlavně již zkušenější řidiči. Ve všech případech začátečník neví, které vozidlo na něj v budoucnu čeká a je dobré vědět, jak zkušení řidiči s vozidlem navzájem spolupracují.  Náš řidič, který nám pomáhal s článkem, má nejraději Scanii, za kterou by neměnil, ale Volvo nikdy neřídil a co DAF, či chválený Mercedes? Jak je to tedy? Zasahujete svým moderním vozům do řízení? Řešíte společně s kolegy jakou cestou jet a která nakládka ušetří nejvíce paliva? Poraďte kolegům, kteří začínají.

Všeobcené obchodní podmínky >

Kontakt:

digiCHAIN s.r.o.

IČ: 07315694

d365@d365.cz

© Copyright D365.cz