top of page
Vyhledat

Malí dopravci nejsou připraveni na snižování emisí, EU se na ně zaměří

Nadpoloviční většina přepravních společností v Evropě má méně než 50 zaměstnanců. Podle nedávno zveřejněné studie bude nezbytné mobilizovat tyto malé a střední podniky k dosažení cílů dekarbonizace přepravy zboží, které si stanovila Evropská unie.

Přeprava zboží odpovídá za 20% emisí CO 2 souvisejících s dopravou v Evropě. Tváří v tvář klimatické nouzi je toto odvětví jedním z těch, které chtějí evropské vlády prioritně dekarbonizovat. Evropská unie si stanovila ambiciózní cíl dosáhnout do roku 2050 snížení emisí CO2 z nákladní dopravy o 90%. Podle studie provedené Smart Freight Center (SFC) a University of Kühne Logistics (KLU) z Hamburku u 800 dopravců ve 32 evropských zemích je ochota investovat do dekarbonizace silně spojena s velikostí dopravců. Podle výsledků studie jsou dvě třetiny přepravců přesvědčeni, že dekarbonizace dopravy je prioritou. V praxi se však zdá, že zatímco velké společnosti jsou lépe připraveny na krok ke snižování emisí CO2, většina malých a středních podniků s méně než 20 kamiony (často subdodavateli velkých dopravců) nevidí žádnou výhodu v investování do vlastní dekarbonizace. Autoři studie proto doporučují, aby veřejné orgány byly více iniciativní tímto směrem.

Malí dopravci, kteří se obávají nákladů spojených s nákupem nových vozidel s nízkým znečištěním, také tvrdí, že si nejsou jisti reakcemi svých zákazníků a jsou špatně informováni o nových technologiích. Rovněž se často cítí neschopní vypočítat množství svých emisí sami (pouze 43% dotazovaných ví, jak to udělat) a neví, jak snížit spotřebu paliva. Středně velké společnosti s většími flotilami přijímají v průměru o 10 až 30% více opatření ke snížení svých emisí CO 2.

Cílem studie bylo zhodnotit dekarbonizaci z pohledu dopravců. Výsledky ukazují, jak důležitá je role dopravce. Je rozhodující, jaké jsou současné obtíže a kde jednat pro všechny aktéry logistiky. V Evropě působí více než 500.000 dopravních společností. 99% z nich má méně než 50 zaměstnanců. Odhaduje se tedy, že objem zboží přepravovaného v EU vzroste do roku 2050 o 50%. Z toho vyplývá nutnost mobilizovat malé a střední podniky, uvedli autoři studie. Využívání technologií a paliv, které snižují emise nákladních vozidel, hraje ústřední roli v debatě o dekarbonizaci nákladní dopravy. Tato studie také ukazuje, jak velká je to výzva. Malí dopravci musí být podporováni, aby investovali do vozidla s nulovými emisemi v budoucnu a do té doby optimalizovat provoz svých nákladních dieselových vozidel.




129 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše

Ve slovenském týdeníku Trend vyšel zajímavý rozhovor o problémech v nákladní dopravě. Část z něj je zaměřena na problematiku nedostatku řidičů kamionů. Upozorňujete i na problémy s nedostatkem řidičů

Od 1.1.2023 dojde na Rakouských dálnicích ke zvýšení mýta. Mýtné (v EUR) v Rakousku pro vozidla nad 3,5 t od 1.1.2023 Pohon E/H2 platí pro elektrické nebo vodíkové kamiony Noční tarif platí mezi 22:00

bottom of page