top of page
Vyhledat

Moderní otroctví v evropské dopravě

26. konference sdružení Camion Pro Industry Association se zaměřila na téma moderního otroctví. Různé studie, zjištění úřadů i vyšetřování porušení předpisů zejména ze strany východoevropských dopravců dle účastníků konference jasně ukazují, že moderní otroctví se děje i v Německu a úřady proti němu dělají příliš málo.


V průzkumu Ekonomické Univerzity ve Vídni 63 procent řidičů uvedlo, že nemá pojištění v nezaměstnanosti. 92,4 procenta nebylo pojištěno na důchod. Současně platí nízké fixní platy s méně než 400 eur (do toho se nepočítají diety) nebo platbou závislou na výkonu. Minimální mzda a placená dovolená nebo doba nemoci není běžná. Téměř 70 procent respondentů uvedlo, že byli mimo domov osm až dvanáct týdnů v kuse.

„Náš průzkum jasně ukazuje, že pracovní podmínky východoevropských řidičů kamionů v EU v mnoha případech ukazují prvky moderního otroctví,“ komentoval Groschopf. „Studie také ukazuje, že pandemie Covid-19 přispěla k dalšímu zhoršení pracovních podmínek.

Firmy bezostyšně využívají neznalosti a jazykových bariér

Litevský opoziční politik Laurynas Šedvydis otevírá podezření na mafiánské struktury v litevském dopravním průmyslu. Některé z nich patří mezi největší firmy země a podle Šedvydise vyvíjejí tlak na vládu ohrožením migrace. „95 procent zaměstnanců v mezinárodní dopravě pochází ze států mimo EU. Řidičům se vystavují smlouvy výhradně v litevském jazyce, aby řidiči nerozuměli obsahu. Řidiči se svým podpisem často vzdávají placeného volna, návratu do domovského místa na týdenní dobu odpočinku a výplaty mzdy v případě nemoci. Řidiči se mnohokrát nevědomky zavazují, že v případě nehody nebo poškození kamionu nebo ztráty či krádeže nahradí škodu nebo přijdou o mzdu.

Beztrestně porušování zákona

„Všechny tyto praktiky porušují Evropskou sociální chartu,“ uvedla právnička Margit Fink, kterou odhalila studie WU Vídeň a výzkum Camion Pro v EU z právního hlediska. Mnoho dohod, smluv a praktik také není v souladu s evropskými směrnicemi v odvětví silniční dopravy. Raymon Lausberg, hlavní inspektor a vedoucí dopravní skupiny dálniční policie v Belgii Battice, informoval na sympoziu o kontrolní praxi belgické policie a upozornil na to, že pokuty uložené firmám nejsou dostatečně odstrašující, protože jsou velmi nízké ve srovnání se zisky, které tyto firmy dosahují. Balíček mobility, který nedávno vstoupil v EU v platnost a který má mimo jiné zastavit vysílání řidičů do zahraničí na několik týdnů či dokonce měsíců, není dostatečně účinný. „Balíček mobility je bez kontrol neúčinný,“ říká Lausberg. „Mám dojem, že se v Evropě kolektivně díváme jinam a necháváme pole zločincům. " Pokud se zde nic nezmění, získají zločinecké společnosti kontrolu nad západoevropským dopravním trhem." Předseda Camion Pro Andreas Mossynsch, formuloval několik konkrétních požadavků vůči národním a evropským zákonodárcům, aby zastavili moderní otroctví v evropské dopravní ekonomice. Vhodným opatřením by mělo být například zavedení Evropského sociálního pojištění, penzijního a prázdninového fondu pod centrální správu a celoevropského certifikátu sociálního zabezpečení. Mosyrsch dále požadoval přesun pravomocí od BAG na spolkovou Policii. Tento úřad "kontrolní jednotka" by měl poté provádět celkové kontroly podle belgického příkladu.

Předseda Camionu Pro navíc požadoval evropský centrální registr trestných činů a porušení v oblasti obchodní nákladní dopravy. Navíc by měly být pokuty za porušení upraveny tak, aby byly vyšší než zisky z porušování zákona. „Firmy, které opakovaně porušují zákony, musí přijít o povolení nákladní dopravy v celé EU."


229 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše

V Texasu chystají chytrou dálnici, bude sama komunikovat s vozidly

Technologie pronikají doi všech částí našich životů a plíživě ovlivňují naše chování. Je tohle cesta jak předejít dopravním přestupkům? Inteligentní dálnice jsou poměrně novým přírůstkem do sady chytr

bottom of page