Vyhledat

Mrtvý úhel kamionu

Slepé místo neboli „mrtvý bod“ je oblast, kterou nelze z pohledu řidiče ve vozidle vidět, a to ani v případě pohledu do bočních zrcátek. Mrtvý bod je obzvláště problematický při předjíždění na víceproudých silnicích, protože řidič předjížděného automobilu si často nevšimne projíždějícího vozidla, když se dívá do bočního zrcátka, pokud se „malé“ vozidlo nachází v mrtvém bodu. Možnosti řidiče odvrátit kolizi či dopravní nehodu je téměř nulová.


Křižovatky a nájezdové pruhy na dálnici jsou pro řidiče nákladních vozidel obzvláště nepříjemné. Jak ale lze v nákladním automobilu vidět slepé místo? V případě přidané technologické pomůcky lze zajistit větší bezpečnost provozu. Potřebná kamera s mrtvým úhlem zajistí řidiči dostatečný přehled na to, aby mohl dopravní kolizi zabránit.


Existují určitá pravidla týkající se slepých míst nákladních vozidel?

  • Ano, jsou vyžadována dvě zrcátka na každé straně. Obě zrcátka musí být nastavena v různých úhlech. Dále je předepsáno přední a rampové zrcátko

  • Směrnice EU 2007/38 / ES platná od 31. března 2009 předepisuje zvláštní pravidla pro prohlížení slepých míst, která musí být zaručena pro nákladní vozidla. Pokud si jako profesionální řidič nejste jisti, zda je vaše vozidlo vybaveno v souladu s předpisy, zeptejte se svého zaměstnavatele.

Asistenti řízení

  • V technologickém systému jsou senzory připevněny k levé a pravé straně vozidla, často na bočních zrcátkách. Používají ultrazvuk, radar, laser nebo kameru ke sledování prostoru vedle vozidla. Je-li na vozíku aktivován směrový signál, zařízení zaregistruje, že hrozí kolize při otáčení nebo předjíždění, a řidiči vydá varovný signál, když je vozidlo v cestě.

Kde se nachází mrtvé místo na kamionu?

  • Protože řidiči kamionů sedí vyvýšeně, často nevidí malou plochu přímo před nimi a vpravo pod zrcátkem. Toto slepé místo může být obzvláště riskantní v dopravních zácpách, na semaforech , protože chodci v okolí vozidla, kteří jsou příliš blízko, nejsou vždy vidět. Takové slepé místo lze pozorovat v kamionu pomocí přední kamery . Tato technologie může také sloužit jako parkovací pomůcka.

Jde o bezpečnost, jde o lidský život.

  • Nové právní předpisy EU se použijí od roku 2022 respektive v platnosti od 2024. Od roku 2022 musí být všechny nově zaregistrované nákladní automobily vybaveny pomocníkem pro odbočení.

  • Postupně přichází i místní vyhlášky. Například ve Vídni, kam se od dubna s vozidlem nad 7,5 tun již nesmí bez asistence „mrtvého bodu“ v celém městě s výjimkou dálnic najet.

  • Elektronické odbočovací asistenční systémy podle expertů snižují pravděpodobnost nehody při odbočování vpravo o 40 procent


#D365 #mrtvyuhel #kamion #bezpecnost #mrtvemisto #asistentrizeni