Vyhledat

Německo - na co se často ptáte

1. Na která vozidla se vztahují předpisy pro profi řidiče?


Předpis, který se vztahuje k řidiči, je ten nejdůležitější


  • nařízení ( ES ) č. 561/2006 o pracovním režimu řidiče


Předpis, který se vztahuje k obsluhovaného tachografu řidičem


  • nařízení ( EU ) č. 165/2014 o tachografech


Prakticky, se vztahují na veškerou přepravu s vozidly, která:


  • slouží k přepravě zboží

  • jsou řízena na veřejných komunikacích

  • jejich celková přípustná hmotnost včetně přívěsů nebo návěsů je nad 3,5 t


Ovšem pozor, nejen řidiči vozidel s celkovou hmotností (včetně přívěsů nebo návěsů) nad 3,5 t musí v Německu zaznamenávat níže uvedené doby činnosti. Také řidiči vozidel používaných k přepravě zboží vozidla jejichž celková hmotnost včetně přívěsů nebo návěsů je větší než 2,8 t a nepřevyšuje 3,5 t musí zaznamenávat činnosti, pokud nejsou vedeny výjimkou o působnosti zákona o pracovní době. 


  • doby řízení 

  • všechny ostatní pracovní hodiny

  • přestávky v řízení

  • doby odpočinku 


Vozidla musí být vybaveno tachografem. Pokud nemá řidič možnost zabudovaného zařízení, důkaz o činnosti musí být poskytnut 


  • pomocí ručních záznamů (viz.: přiložený vzor pod textem)


Ty se vyrábějí pro každý den samostatně a musí poskytnout informace na každém z listu 


  • jméno a příjmení řidiče 

  • datum

  • oficiální registrační číslo - SPZ

  • počet najetých kilometrů na začátku a na konci cesty 


Záznamové povinnosti jsou splněny, pokud se záznamy provádějí na formuláři založeném na vzoru. Na druhou stranu, pokud celková hmotnost vozidla je 2,8 t nebo méně (včetně přívěsů nebo návěsů), neexistuje podle zákona o řidičských službách žádná povinnost.


2. Jaké jsou pokuty za porušení v bodu č. 1.


Drobné správní delikty mohou být za kontroly potrestány pokutou do výše 35 EUR.


Sazby výstražných poplatků v právním řádu řidiče obvykle činí 30 EUR 


  • například, pokud je denní doba řízení překročena do 9 minut

  • pokud je předepsaná minimální délka pravidelné týdenní doby odpočinku do jedné hodiny


Pokud jsou časové překročení delší než uvedené výše, řeší se přestupky ve správním řízení a jsou potrestány pokutou mnohonásobně vyšší. Zde může sahat výše pokuty do


  • 5 000 eur pro řidiče a až 

  • 15 000 eur pro podnikatele 


K pokutám se přičítají také poplatky ve výši 5% pokuty  (minimálně 20 EUR), na náklady vynaložené na správní orgán.


Dvě rady na závěr. Je potřebné, dávat si pozor na celkovou hmotnost, která se od té v Česku nebo na Slovensku liší. Dbejte i na správnou evidenci pracovní doby. Není potřeba se soustředit na každou minutu, kterou trávíte na parkovišti v době povinné přestávky. S čím je ovšem potřeba počítat i na parkovištích? Kontrolor se může podívat - například při výměně pneu, jestli máte správný znak jiné práce na tachografu. V případě vyjetí po pauze (9 h a více), nevyjíždějte hned od tachografem zaznamenaného znaku lůžka - i 8 min zadaného jiného znaku (například pohotovost), vás může dělit od zbytečných otázek kontrolora a jejich hledání.