V době od 15.4.2020 až 31.5.2020 (některé státy), uznávaly kontroloři nákladních vozidel odchylky od pravidel dob řízení a odpočinku, které byly způsobené hlavně nečekanými zdrženími zejména na hraničních přechodech.
Řidiči kteří byli nuceni se odchýlit od stanovených pravidel, museli důvod odchylky nejpozději po dojetí na místo čerpání přestávky či odpočinku zaznamenat na výtisk z tachografu nebo na záznamový list. Současně museli dbát na to, aby žádným způsobem neohrozili bezpečnost silničního provozu a dopravci současně dbali na nezneužití pravidel, ale jejich opravdovou potřebu.
ČR, SR, Německo, Velká Británie, Itálie, Francie, Španělsko, Portugalsko, Rakousko, Polsko a další země ukončily výjimky z pravidla N561 a dále platí ta pravidla, na která jste byli dříve zvyklí.
Krom doby řízení a odpočinku, již nesmí čerpat řidiči těžkých vozidel, autobusů a nákladních vozidel v kabině týdenní odpočinek 45 hodin. Tento zákaz není nový a platí ve všech evropských zemích.
Výše pokuty za odpočinek v kabině:
Itálie - 425 až 1701 EUR
Francie - 750 až 3000 EUR
Belgie - 1 800 EUR
Nizozemí - 1 500 EUR
Německo - 60 až 180 EUR
Španělsko - 2 000 EUR
Velká Británie - 340 EUR