Vyhledat

Napraví Daimler zklamání z vodíkových automobilů?

Mercedes-Benz GenH2 Truck je nákladní vozidlo s palivovými články, s dojezdem až 1000 km a více, pro flexibilní a náročnou dálkovou přepravu. Takto výrazně definuje společnost Daimler svůj ekologický skvost, který budou moci zákazníci v pilotním režimu vyzkoušet už v roce 2023. Na sériovou výrobu si budeme muset počkat do roku 2025.

Naproti tomu, Mercedes-Benz eActros LongHaul, pro energeticky účinnou přepravou na plánovatelných dálkových trasách s dojezdem přibližně 500 kilometrů plánovatelných dálkových trasách, má být připraven k sériové výrobě o něco dříve - v roce 2024.

Vývojoví inženýři společnosti Daimler Trucks založili nákladní vůz GenH2 na schopnostech konvenčního dálkového nákladního vozidla Mercedes-Benz Actros s ohledem na tažnou sílu, dojezdu a výkonu. Například sériová verze vozu GenH2 má mít celkovou hmotnost vozidla 40 tun a užitečné zatížení 25 tun. Dvě speciální nádrže na kapalný vodík a obzvláště výkonný systém palivových článků umožní toto vysoké užitečné zatížení a dlouhý dojezd.

Pokud jde o palivové články, výrobce těží z letitých zkušeností svých odborníků z hlediska technologie i výrobních metod a procesů. V dubnu tohoto roku uzavřela společnost Daimler Truck AG se společností Volvo Group předběžnou nezávaznou dohodu o založení nového společného podniku pro vývoj, výrobu a prodej systémů palivových článků pro použití v těžkých užitkových vozidlech a další aplikace.

Ze spolupráce vzejdou nižší vývojové náklady obou společností a urychlí se i samotné uvedení systémů palivových článků na trh. Aby se usnadnil společný podnik se společností Volvo Group, spojila Daimler Truck AG všechny aktivity v oblasti palivových článků v rámci celé skupiny v nově založené dceřiné společnosti Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG.

Společnost Daimler Trucks upřednostňuje použití kapalného vodíku (LH2), protože v tomto stavu má nosič energie mnohem vyšší hustotu energie v poměru k objemu než plynný vodík. Ve výsledku jsou nádrže nákladního automobilu s palivovými články na kapalný vodík mnohem menší a díky nižšímu tlaku výrazně lehčí. To dává nákladním vozidlům větší nákladový prostor a vyšší hmotnost užitečného zatížení.

Dvě nádrže na kapalný vodík z nerezové oceli budou mít obzvláště vysokou skladovací kapacitu 80 kilogramů (každá po 40 kg). Systém nádrže se skládá ze dvou propojovacích trubek, které jsou navzájem spojeny a vakuově izolovány. V sériové verzi nákladního vozu má systém palivových článků dodávat 2 x 150 kilowattů a baterie má dočasně poskytovat dalších 400 kW. Základním prvkem propracované provozní strategie systému palivových článků a baterií je systém chlazení a vytápění, který udržuje všechny komponenty na ideální provozní teplotě, čímž zajišťuje maximální životnost.

Jako zdroj energie pro sériově vyráběná nákladní vozidla s palivovými články Daimler tlačí na vývoj jednoduchých čerpacích stanic. Skladování kryogenního kapalného vodíku při -253 stupních Celsia je již běžnou praxí. Například v průmyslu nebo na čerpacích stanicích vodíku pro jeho přepravu.

Nová technologie bude nabízet nejen ekologicky výraznou úlevu pro životní prostředí, ale jako jedna z hlavních důležitostí, umožní provoz na dlouhých mezinárodních trasách. Nebylo nic neobvyklého, tankovat po ujetých 1 tis km. Z počátku jistý nekomfortní tankování a provozní rozladěnost, může být v pilotním režimu ukázkou pro navýšení kapacit i jejich využitelnosti v praxi. Uvidíme, co přinese vlastní pilotní režim.


Zdroj: Daimler Media