top of page
Vyhledat

Nová pravidla pro kabotáž v EU

Nákladní vozidlo se nemusí vždy vrátit na stejnou pobočku společnosti, aby splnilo nové pravidlo osmitýdenní povinnosti vrácení v rámci balíčku EU pro mobilitu. Vyplývá to z vysvětlení pravidel platných od února, která nyní zveřejnila Evropská komise. Místem vrácení však musí být stálá provozovna společnosti v členském státě, kde je vozidlo registrováno. Kromě vysvětlení o povinnosti vrácení u nákladních vozidel Komise na svých internetových stránkách také vysvětlila, jak chápat další nová ustanovení balíčku pro mobilitu, jako je kabotáž. Mezi nejdůležitější body patří následující:


Povinnost pravidelného vracení kamionů

Na která vozidla se pravidlo vztahuje?

Týká se to všech vozidel v mezinárodní silniční dopravě, která jsou těžší než 2,5 tuny a jezdí rychleji než 40 kilometrů za hodinu. Kromě toho také vozidla, která mohou přepravit více než 9 osob. Povinnost vrácení se může týkat i přívěsů a návěsů, pokud jsou „k dispozici provozovateli silniční nákladní dopravy“ ve smyslu článku 5 nařízení EU 1071/2009, píše Komise.


Kam se musí vozidla vracet?

Místem určení musí být jakékoli místo podnikání v zemi sídla společnosti, která vozidlo vlastní. „Pravidlo není splněno, pokud je vozidlo vráceno jakékoli pobočce nebo dceřiné společnosti v jiném členském státě, než je členský stát usazení,“ píše se ve vysvětlení.


Jak a za jak dlouho se musí vozidlo vrátit?

Podle Komise není délka pobytu stanovena. Členské státy by proto neměly omezovat možnosti společností. Nejlepší je, když je rytmus návratu koordinován s rozpisy služeb řidičů tak, aby se vrátili domů nejpozději po čtyřech týdnech – také požadavek balíčku mobility. Vozidlo lze vrátit i autotransportérem, vlakem nebo trajektem.

Jak lze prokázat vrácení kamionu?

Jednou z možností je podle Komise využití informací z tachografu. U nich by měl být doložen alespoň návrat do předepsané země, u „inteligentních“ tachografů i zpáteční cesta do sídla firmy. Jinak by společnosti mohly jako důkaz použít i jiné dokumenty, jako jsou rozpisy služeb řidičů nebo přepravní dokumenty.


Jak by měly země EU spolupracovat na kontrolách?

Podle Komise mají členské státy povinnost spolupracovat při sledování předpisů. "Zejména musí reagovat na žádosti o informace od všech příslušných orgánů z jiných členských států a provádět kontroly, inspekce a šetření", aby zjistily, zda vnitrostátní přepravní společnosti dodržují předpisy, včetně povinnosti návratu kamionů, uvádí vysvětlení.

Pravidla kabotáže

Kdy mohou kabotážní cesty začít?

Základním požadavkem je, aby nejdříve vznikla mezinárodní přeprava (t.j. nejdříve musí dopravce ze své země něco přepravovat do zahraničí, než zahájí kabotáž). Pokud se přepravuje vícero zásilek, musí být před zahájením kabotáže vše doručeno zákazníkům. Za mezinárodní přepravu se považuje i přeprava prázdných kontejnerů, palet nebo obalů, pokud je na ni objednávka. Bez objednávky se takové cesty počítají jako mezinárodní přeprava a odůvodňují nárok na kabotáž pouze v případě, že přepravované zboží patří přepravní společnosti a jsou splněny podmínky pro „přepravu na vlastní účet“ nařízení 1072/2009, píše Komise. Prázdné kontejnery, palety nebo obaly mohou být přepravovány v hostitelské zemi na vlastní náklady a bez objednávky, aniž by se to považovalo za kabotáž.

Lze během kabotáže provést vícenásobnou nakládku a vykládku?

V zásadě je to povoleno. Podle Komise však členské státy mohou omezit počet operací nakládky a vykládky tak, aby horní hranice tří povolených kabotáží do sedmi dnů po mezinárodní přepravě nesměřovala do do absurdna. Nesmí však být ani příliš omezující. „Zásada proporcionality“ by měla být dodržena, uvádí se ve vysvětlivkách.


Na která vozidla se vztahují pravidla kabotáže?

Pravidla EU se vždy vztahují na tahač používaný v mezinárodní přepravě. Kabotážní operace lze také provádět pomocí různých přívěsů nebo návěsů.


Co znamená „doba vychladnutí“?

Pokud dopravní společnost provedla kabotáž v zemi EU a opustila ji, musí uplynout čtyřdenní „doba vychladnutí“, než bude kabotáž v této zemi opět povolena stejným vozidlem. To platí jak v případě, kdy byly vyčerpány všechny tři povolené kabotážní operace, tak v případě, kdy byla využita pouze jedna nebo dvě, píše komise. V druhém případě se však vozidlo může po čtyřech dnech vrátit nevyložené a uskutečnit zbývající kabotážní jízdy, pokud se mezitím neuskutečnily v jiné zemi EU.


Je kabotáž možná také v několika členských státech?

V principu ano. Vozidlo nemusí vykonávat povolenou kabotáž v zemi, kde skončila jeho mezinárodní přeprava, ale může provádět jednu, dvě nebo dokonce všechny tři kabotážní operace v jiných zemích EU za předpokladu, že jsou dodržena pravidla o době ochlazení. V každém případě je však zemi, která není cílovou zemí mezinárodní přepravy (kam mířila původní mezinárodní přeprava, na kterou navazuje kabotáž), povolena maximálně jedna kabotáž. Nákladní auto, které přivezlo zboží ze Španělska do Francie, tak mohlo během následujících sedmi dnů, uskutečnit kabotážní jízdy v Belgii, Nizozemsku a Německu, vždy však jen 1 kabotáž v každé z těchto zemí. Podle Komise pak musí kabotáž začít nejpozději tři dny po vstupu. Dvě nebo tři kabotážní operace v hostitelské zemi by v tomto příkladu byly povoleny pouze ve Francii.


Jak se počítají víkendy a státní svátky?

Víkendy a státní svátky zásadně prodlužují příslušné lhůty. Přesná pravidla výpočtu najdete na stránkách Evropské komise.


Jaké dokumenty je třeba předkládat?

Podle Komise by měly být rozhodující informace pro kontrolu pravidel kabotáže předávány prostřednictvím přepravních dokladů. To ale podle Komise neznamená, že by inspektoři nemohli na základě údajů z tachografů a dalších informací kontrolovat, zda byly dodrženy všechny předpisy.


242 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše

V Texasu chystají chytrou dálnici, bude sama komunikovat s vozidly

Technologie pronikají doi všech částí našich životů a plíživě ovlivňují naše chování. Je tohle cesta jak předejít dopravním přestupkům? Inteligentní dálnice jsou poměrně novým přírůstkem do sady chytr

bottom of page