Vyhledat

Objem automobilové výroby se pomalu blíží stavu před rokem

Někteří dopravci jsou vázáni na automobilový průmysl. Výroba, prodej i distribuce na přímo ovlivňuje přepravy pro dopravce a jejich vytížení například v obousměrném vytížení kapacity vozidel nebo a ve spojitosti s prázdnými kilometry.

Pokud se tedy automobilový průmysl setkává s krizí, dostávají se do značné míry do krize i dopravci, kteří musí narychlo najít alternativy k nasmlouvanému počtu přeprav, které nejsou zcela schopné nyní automobilky zajistit.

Podle Sdružení automobilového průmyslu (SAP) Škoda Auto zaznamenala za prvních 7 měsíců letošního roku meziroční pokles o 23,7%. Celkově pak výroba vozidel v České republice zaznamenala ve stejným období pokles o 29,7%. Za měsíc červenec je už ale pokles jen o 5%, což dává naději na další zlepšování.


„Nadále pozorujeme značně rozkolísaný vývoj v automobilovém průmyslu. Samotný červenec můžeme vzhledem k pětiprocentnímu meziročnímu poklesu produkce osobních vozů hodnotit pozitivně, do statistiky ale nyní kromě situace na trhu promlouvají rozdílné termíny letních dovolených letos a vloni. Celkový obrázek o dalším vývoji a zájmu zákazníků si budeme moci udělat po třetím čtvrtletí, nadále ale počítáme s minimálně pětinovým poklesem na konci tohoto roku,“ komentuje situaci Bohdan Wojnar, prezident Sdružení automobilového průmyslu a dodává: „Vzhledem k trvající nejistotě panující v tomto klíčovém sektoru ekonomiky vnímáme nutnost podpory státu, která by v případě automotive měla výrazný multiplikační efekt pro celou řadu dalších odvětví. Pevně věřím, že vláda podpoří firmy jednak v oblasti zaměstnanosti formou prodloužení programy Antivirus do doby zavedení systémového kurzarbeitu a zároveň zavede další opatření pro podporu konkurenceschopnosti českých firem jako např. zavedení zrychlených odpisů, přímých investic do technologií, infrastruktury, vědy a výzkumu a vzdělávání.“

I přes meziroční dobrý výsledek poklesu výroby za červenec, který činil zmíněných 5%, se automobilky neradují. Zaměstnanci, pokud neměli nařízené dovolené anebo ji nechtěli využít z důvodu pozdějšího termínu či čekání na zmírnění viru, tuto dovolenou ještě využijí. Výroba vozidel ve Škoda Auto ovšem neklesá, naopak za měsíc červenec byl nárůst výroby téměř čtvrtinový. Na rozdíl od automobilky Hyundai, která vyrobila za měsíc červenec o 39 % vozidel méně.

Propad výroby autobusů byl též zaznamenán, ale překvapivě je na tom lépe než výroba automobilů, vzhledem k omezením v autobusové dopravě. Covid-19 situace a s tím spojená koronavirová krize, poslala výrobu meziročně do poklesu o 8%. Samotný červenec už ale byl o 11,7% lepší, než před rokem.

Vývoj v červenci tedy vede k mírnému optimismu. Hodně závisí od chování spotřebitelů a firem, jestli budou investovat a kupovat nové automobily, anebo odloží investici na později. Tento vývoj není jednoduché předvídat. Zkušenost nabádá k opatrnosti a neutrácet v nejisté době. Nicméně pokud příliš mnoho lidí a firem nákupy odloží, může to spustit spirálu snižování výroby, propouštění a ještě větší krizi než je teď. I tomu se snaží zabránit EU poskytováním rekordních dotací a úvěrů.