Vyhledat

Pandemii využili jako příležitost pro rozjezd podnikání v dopravě

Ještě na konci loňského roku oba spolumajitelé firmy PT-C spol. s r.o. Jakub Pražák a Patrik Dorner ani netušili, že se jim během následujících pár měsíců zcela změní profesní život. Náhodou se jim totiž naskytla nevídaná šance. Jejich známá, která pracuje v nadnárodní společnosti a má tam na starost kompletní organizaci přepravy, se zmínila, že by potřebovali někoho s autem do 3,5 tuny. Oba to ihned nadchlo, ale osud s nimi nakonec měl ještě jiné plány.


“Podmínky byly skutečně lákavé, a tak jsme dlouho neváhali. Brzy jsme si našli krásnou skříňovou dodávku v super stavu po prvním majiteli. Prostě pecka, takže jsme auto koupili, ale mezi tím se bohužel stihly zpřísnit opatření a celý se to zavřelo. Domluvený kšeft nám tak odpadl a my měli doma dodávku a kupu starostí na krku,” popisuje dnes už s úsměvem Pražák, který dále vzpomíná také na to, jak se pak kvůli tomu musel jako nezkušený pídit po nejrůznějších informacích, které by jim z nepříjemné situace pomohly. S jeho kolegou Dornerem se totiž i přes původní nezdar chtěli v dopravě přeci jen uplatnit, a tak hledali.

Nejdřív si domluvili dispečery, kteří jim zprostředkovávali zakázky. Díky tomu pak získali i pár prvních stálých odběratelů. Zádrhel však nastal v tom, že o tří paletové dodávky obecně není příliš velký zájem. Poptávka je především po větších vozech, a tak bylo rozhodnuto. “Když už máme jednu dodávku, tak koupíme další,” řekli si tenkrát Pražák s Dornerem a záhy se ukázalo, že to bylo velice dobré rozhodnutí. Další uplatnění se našlo rychle a vše se začalo velice slibně rozjíždět. Jako hlavní problém se však brzy ukázaly dlouhé splatnosti faktur, jelikož náklady spojené s dopravou jsou obrovské. “Zaplatit řidiče, sociální, zdravotní, naftu, servis a takhle to tři měsíce táhnout a pak se ještě dočkat toho, že vám to odběratel nezaplatí, nebo že má zpoždění. To je prostě masakr. To by pro nás byla v podstatě konečná,” hodnotí typickou nesnáz dopravců Pražák.


Opět tak bylo třeba najít způsob, jak se s tím vypořádat. Finanční rezervy totiž nejsou bezedné, a navíc je rozumné nechat si je v současné nejisté době pandemie v záloze. To si moc dobře uvědomovali i oba spolumajitelé, a tak se začali porozhlížet po jiných možnostech. “Jelikož jsem deset let pracoval v oblasti realit, řešil jsem hypotéky, pojištění, různá spoření ale i exekuce, tak vím přesně, jak to v bankách chodí. Proto k nim také chovám silný odpor, a tak nepřipadaly ani v úvahu. Naštěstí jsme se brzy dozvěděli o možnosti faktoringu, což bylo přesně to, co jsme potřebovali,” konstatuje Pražák, který sám sebe vnímá jako celoživotního dobrodruha, co neustále hledá nové podněty. Rozjet podnikání v dopravě, která tou dobou kvůli covidu podléhala a vlastně stále podléhá mnoha omezujícím nařízením, tak pro něj byla jen další výzva.


“Byl to křest ohněm, ale ničeho nelitujeme. Až se situace uklidní, zavzpomínáme si, a ještě budeme vděční za to, jaká to je nakonec pohoda. Vždycky je totiž lepší učit se na tom složitějším a až později přejít k tomu snadnému. Jen se bojím, aby nás pak neštvalo, že to je až moc velká zívačka,” vtipkuje Pražák a následně už se vší vážností dodává: “Je pro nás obrovskou úlevou, že už si nemusíme dělat starosti s dlouhými splatnostmi faktur. Díky společnosti 4Trans Factoring je teď máme proplaceny do pár minut, což je oproti několika měsícům nesrovnatelný rozdíl, který nám neuvěřitelně pomáhá. Můžeme se tak v klidu soustředit na provoz, a navíc i zde je ze strany 4Trans velká podpora. Například nám sjednali palivové karty, takže s řidiči už nemusíme řešit peníze na tankování, což bylo mimochodem fakt peklo. Postarali se komplet o vše, takže jsme nemuseli nikde běhat a složitě zjišťovat, jak co funguje, ale nechali jsme to na profesionálech. Navíc nám jako bonus pomohli s jistinou. Je to prostě přístup, který se jen tak nevidí a my jsme moc rádi, že máme 4Trans po svém boku.”


Jelikož už není třeba obávat se dlouhých splatností faktur, firma PT-C spol. s r.o. roste i nadále. Nedávno byla přikoupena třetí dodávka a současným cílem je dostat se až na deset vozů. Zvažuje se také expanze do dopravy nad 3,5 tuny, ale to už je otázkou spíše té vzdálenější budoucnosti. V tuto chvíli je hlavní, že se podařilo uchytit na trhu, a že je díky faktoringu zajištěná dlouhodobá stabilita. V každém případě je radost vidět, že i v dnešní době poznamenané pandemií covidu-19 se může podnikání dařit, a to dokonce i tomu teprve začínajícímu. Jak ukazuje případ pana Pražáka a jeho kolegy Dornera, hlavní je především chtít, nevzdávat se a hledat pomoc na správných místech. Třeba právě u 4Trans.


Komerční článek