Vyhledat

Proč kamiony hoří?

Ráno 24.3.1999 došlo v dálničním tunelu Mont Blanc k požáru kloubového nákladního automobilu naloženého moukou a margarínem, který způsobil požár a smrt 39 lidí. Mimo to i uzavření tunelu na tři roky. Jedná se o nejvýraznější a nejdramatičtější případ požáru nákladního vozidla a jedná se i o jev, který se vyskytuje na silnicích po celé Evropě více méně dost často.


Ale proč se užitkové vozidlo vzníti při jízdě?


Je to natolik jednoduchá otázka, na kterou jednoznačně nedokázali řidiči v dotazníku odpovědět. Průzkum pochází ze studie provedené klubem TT o nehodách tohoto typu, ke kterým došlo v roce 2019.

Prvním prvkem, který se z výzkumu jeví, je to, že v 65 % případů vznikají plameny v sestavě kola a brzdy v důsledku přehřátí brzd, ložisek kol nebo selhání náboje. Přehřátí může vést ke spálení ložiskového maziva a šíření plamenů na pneumatiky. Ty se snadno nezapálí, ale když to udělají, je těžké je uhasit. Výzkum také zdůrazňuje, že bubnové brzdy přenášejí teplo na pneumatiku snadněji než kotoučové brzdy. Jedním z rizikových faktorů je nadměrné zatížení. Dalším případem je brzda, která zůstává částečně sešlápnutá po uvolnění pedálu, což je jev, který může nastat zejména u brzd přívěsu v důsledku nízkého tlaku v pneumatickém systému. Tření zvyšuje teplotu až do té míry, že způsobí plameny. U kotoučových brzd může dojít k přehřátí v důsledku špatného vyvážení nebo přítomnosti nečistot. Proto je nezbytná údržba brzdového systému, aby se snížilo riziko požáru.

Také u kol je další důležitou součástí ložisko, které spojuje kolo s nápravou. Opotřebení nebo nadměrné utažení v kombinaci se špatným mazáním mohou vytvářet teplo, které může zapálit mazivo v ložisku nebo jiný hořlavý materiál. Studie zjistila, že lehce naolejované náboje mohou produkovat vysoké teplo, které může zapálit nábojový olej nebo pneumatiky. Účinek lze znásobit teplem produkovaným brzdami. Oheň pneumatik může být podporován podhuštěním, které deformuje povrch, který ho kontaktuje s horkými oblastmi rámu a vytváří oheň. Deformace navíc zvyšuje teplotu pneumatiky v důsledku tření a může způsobit požár, když vozidlo stojí. Plameny mohou být také zapáleny úlomky vozovky, které se zaseknou v kolech a způsobí jiskření. Další součástí ke kontrole jsou palivové přívody, protože i nepatrná prasklinka může způsobit netěsnost, která se může snadno vznítit při vysokých teplotách.

Aby se předešlo těmto požárům, doporučuje se provádět na začátku každé pracovní směny kontroly: vizuální kontroly kolem blatníků (které se mohou také vznítit) a případných úniků kapalin, jakož i nahuštění pneumatik. Pokud vypukne požár, prvním opatřením je zabránit řidiči nebo jinému personálu v tom, aby se dostali do nebezpečné situace. Požár musí být uhasen pohotovostními službami, které musí být okamžitě přivolány. Pokud je to možné, měla by být kolem hořícího vozidla vytvořena bezpečnostní linie. Klub TT také doporučuje natáčení různých stádií požáru, aby pomohl zjistit okolnosti, za kterých se započal tvořit.