Vyhledat

Proč vyvolává N561 tolik emocí plus vaše dotazy

Je vícero témat, která jsou pro naše čtenáře velmi emotivní. Co nás ale v poslední době překvapilo je, že mezi ně patří i N561. Hodně jsme přemýšleli proč tomu tak je a dospěli jsme k několika možným důvodům. Samozřejmě se jedná o náš soukromý názor a budeme rádi za vaše komentáře.

Jak to vidíme my?

  • N561 je složitý právní komplex – N561 je mezinárodní nařízení, které implementuje každá země do své legislativy. Kromě evropské legislativy k ní patří i legislativa každého státu a k ní patří i prováděcí vyhlášky. Nechceme nikomu vstupovat do svědomí, ale málokdo četl opravdu celou legislativu s N561 související

  • Nařízení typu N561 je někdy složité pochopit – jsou napsaná (stejně jako ostatní nařízení) právnickým jazykem a není jednoduché je „přeložit“ do běžných situací, se kterými se řidiči potýkají

  • Lidé, kteří z toho mají business – je nepochybně celá řada kvalitních školitelů. Někteří z nich bohužel věří, že jejich businessu prospěje, když pod články o N561 budou psát „hejty“, které jim přinesou nové zákazníky (tj. že čtenáři budou tak znejistěni, že radši půjdou k nim na školení). Jsme přesvědčeni, že školení jsou potřeba (nejen k N561), proto podporujeme dobrá školení a dobré školitele. Jen by se ta reklama dala dělat kultivovanějším způsobem.

  • Co Čech (nebo Slovák) to odborník na politiku, fotbal, pivo a N561 – řada lidí zná N561 do jisté míry, anebo to nějak v jejich firmě dělají. Může to být správně, ale i nemusí.

Máme upřímnou radost z toho, že drtivá většina našich čtenářů má zájem se v této oblasti vzdělávat. Je nám jasné, že na velmi malém prostoru, jakým jsou naše články, nejde obsáhnout celé téma N561. Možná bychom mohli dělat to co všichni ostatní – kopírovat právní texty z Nařízení a odfajfknout si další článek o N561. Zvedněte ale ruku ti, kterým to k něčemu bude.


Ano, jsme si vědomi, že jdeme s kůží na trh a snažíme se vysvětlovat nařízení tak, aby to bylo pro vás užitečné. Proto se snažíme vybírat některé klíčové body, o kterých si myslíme, že jsou pro vás důležité. Na základě vaší zpětné vazby hledáme náměty pro další články.

Pod našim posledním článkem na toto téma vyvstalo několik zajímavých otázek, které ilustrují nejasnost a složitost tématu. Pokusíme se tyto body rozebrat a budeme rádi za slušnou a konstruktivní diskusi pod článkem.

1. Opravdu musím dělat 45-hodinovou pauzu mimo vozidla (např. v hotelu)?

  • Odpověď: ANO - „Běžné týdenní doby odpočinku a jakoukoli týdenní dobu odpočinku delší než 45 hodin, čerpané náhradou za předchozí zkrácené týdenní doby odpočinku, nelze čerpat ve vozidle. Čerpají se ve vhodném ubytování s náležitým vybavením pro spaní a hygienu.“

2. To, že se nesmí dělat 45 v kabině je už více jak rok stará věc. A 24 můžeš udělat dvě po sobě a třetí týden nahradíš.

  • Odpověď: ANO - „Odchylně od prvního pododstavce může řidič vykonávající mezinárodní přepravu zboží mimo členský stát usazení mít dvě po sobě jdoucí zkrácené týdenní doby odpočinku za předpokladu, že řidič ve všech čtyřech po sobě následujících týdnech čerpá nejméně čtyři týdenní doby odpočinku, z nichž alespoň dvě jsou běžné týdenní doby odpočinku.“ „Pokud byly čerpány dvě po sobě následující zkrácené týdenní doby odpočinku v souladu s odst. 6 třetím pododstavcem, předchází následující týdenní době odpočinku doba odpočinku čerpaná náhradou za tyto dvě zkrácené týdenní doby odpočinku.“

3. Takže chápu to tak, že 24ka v autě a 45ka doma nebo na hotelu, je to tak?

  • Odpověď: ANO „Běžné týdenní doby odpočinku a jakoukoli týdenní dobu odpočinku delší než 45 hodin čerpané náhradou za předchozí zkrácené týdenní doby odpočinku nelze čerpat ve vozidle. Čerpají se ve vhodném ubytování s náležitým vybavením pro spaní a hygienu.

4. Může se tedy po sobě dělat 24h pauza? 2 týdny po sobě? To by neměl být problém. Pauzu musíš dorovnat do konce třetího týdne. Když ale budeš dělat po sobě pauzu jen 24 hodin, tak je budeš muset zase obě dorovnávat. 24 hodin dělá ale málokdo. Spíš 30 apod. Potom stačí k dorovnáni 45 + 15

  • Odpověď: ANO Vaše náhrada pak bude vypadat takto : 45+21+21 = 87

5. Já jezdím 3+1, tak v pohodě asi?

  • Odpověď: ANO Tak to je a bude to v pořádku

6. Pokud jsi doma třeba celý týden, tak nahradíš obě pauzy najednou. Do konce třetího týdne je to maximum. Klidně je můžeš nahradit najednou. 45 + 2×21. Uděláš pauzu 87 hodin najednou a je to ok.

  • Odpověď: Ano, je to správně.

7. Když mám problém a udělám pauzu třeba 30 hodin a další týden 40, tak potom klidně dorovnám obě najednou. Za 36 let za to nemám jedinou pokutu.

  • Odpověď: ANO nahrazení do konce třetího týdne a není žádný problém.

8. Tak při správném použití pomocných pauz, ty 24 udělám i tři za sebou, na to nepotřebuji novelizaci

  • Odpověď: Tři zkrácené týdenní odpočinky po sobě legislativa nezmiňuje.

9. Takže už nemůžu jet za týden 56 hodin a druhý 34? Přesně to totiž právě dělám.

  • Odpověď: Velmi zajímavá otázka, byly snahy toto změnit. Nicméně režim pro týdenní dobu řízení nebyl upraven, proto zůstává v té podobě jako dosud (56h / týden, 90h / 2 týdny).

10. Takže pri vnútroštátke už len 45 hodinová pauza?

  • Odpověď: Ani tady nedochází k žádné změně vůči současnosti. Zůstává platný režim jako před novelizací.