Vyhledat

První vodíková Tatra vyjede v roce 2023

Český výzkumný ústav ÚJV Řež vsadil na budoucnost vodíkových technologií už před řadou let. Již dříve vyvinuli vodíkový autobus. Na něj teď navazují další inovativním projektem. Jeho výsledkem bude prototyp vodíkového nákladního vozu do náročných podmínek. Pětičlenné konsorcium už zahájilo první technické práce, prototyp vozidla by měl být veřejnosti představen koncem roku 2023.


Na řešení projektu se dále podílejí společnosti TATRA TRUCKS a.s., DEVINN, s.r.o., Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Centrum výzkumu Řež, s.r.o. ze Skupiny ÚJV. Projekt, podpořený Technologickou agenturou ČR, představí nový vůz už v závěru roku 2023. Vývoj alternativního nákladního pohonu reaguje na evropské plány trvalého snižování emisí skleníkových plynů i na aktuálně představenou Vodíkovou strategii ČR. „Jedná se o palivový článek, jehož principem je přeměna paliva, tedy vodíku a kyslíku, přímo na elektrickou energii. Palivové články jsou dnes technologicky vyspělá a bezpečná zařízení s vysokou životností, která je garantována až na dvacet osm let,“ komentuje záměr Petr Konvalinka, předseda Technologické agentury České republiky (TA ČR), která projekt podpořila částkou téměř 36 milionů korun z programu TREND. „Vodíkovým technologiím se intenzivně věnujeme už přes deset let, prototyp nákladního vozidla je logickým pokračováním vývoje, který zahájil už náš vodíkový TriHyBus. Věřím, že nový vůz komerčně obstojí všude, kde se dnes používají nákladní auta s fosilním spalovacím motorem,“ komentuje zapojení Skupiny ÚJV do projektu Aleš Doucek, vedoucí oddělení Vodíkových technologií.

Ve srovnání s dnes více rozšířenou bateriovou elektromobilitou má vodíkový pohon nespornou výhodu v délce dojezdu. Odpadá také dlouhé nabíjení vozidla – tankování vodíku je dobou srovnatelné s klasickými čerpacími stanicemi. Technologie vodíkového článku je nicméně složitější a její využití v nákladní dopravě s sebou přináší i řadu faktorů, které mohou mít vliv na životnost a spolehlivost vozidel. Kromě vývoje vlastního pohonu je proto do projektu zahrnuto také řešení dalších problémů, které ovlivňují celkové užitné vlastnosti bezemisního nákladního automobilu. Nová technologie si musí poradit zejména s externími podmínkami prostředí, jako jsou těžce přístupná místa (lesy), lokality s vysokou prašností (staveniště, doly) nebo extrémní klimatické podmínky, ve kterých operuje například armáda, hasičské sbory nebo záchranáři. Projekt se tedy zaměří i na eliminace vibrací, vývoj pokročilých vzduchových filtrů, optimalizaci startu za nízkých teplot a další inovace komponent. Projekt FW03010014 s názvem Vývoj nákladního vozidla s vodíkovým palivovým článkem je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu TREND. Celý článek byl zveřejněn na stránkách ústavu www.ujv.cz


#d365 #dispecink365 #dispecing365 #kamion #truck #UJV #Tatra #vodik #bezemisni #elektromobilita