Vyhledat

Státy chtějí snížit minimální věkovou hranici pro profesionální řidiče

Mezinárodní unie silniční dopravy vyzvala státy, aby se dohodly na celosvětovém minimálním věku 18 let pro profesionální řidiče nákladních vozidel. Odvětví silniční dopravy by mohlo být obrovským zdrojem zaměstnání pro mladé lidi. Je ovšem potřebné, aby se vlády navzájem sešly a aby přijaly opatření k využití tohoto potenciálu.

Regulace minimálního věku pro kamiony se významně liší: minimální věk je již 18 let na Středním východě a v některých evropských zemích, 21 v mnoha jiných částech světa až 26 u řidičů autokarů v zemích jako Čína a Turecko. I v EU existují různé věkové skupiny a pravidla pro řidiče nákladních vozidel a předpisy se mohou v jednotlivých zemích lišit také v závislosti na tom, zda je přeprava vnitrostátní nebo mezinárodní.

Některé země odmítly snížit minimální věk na 18 let s odvoláním na obavy o bezpečnost, ale IRU tvrdí, že přísné požadavky na školení pro vstup do povolání znamenají, že mladší řidiči nejsou o nic náchylnější k nehodám než jejich starší kolegové. Analýza databáze nehod EU CARE ukazuje, že míra nehod je vyšší v zemích, kde je minimální věk 21 let, než v zemích, kde je 18 let. Krize nedostatku řidičů mezitím pokračuje a navzdory výkyvům na trhu práce způsobeným pandemií se stále zhoršuje. Podle nedávného výzkumu je cca 20% volných pracovních míst v Evropě neobsazeno.

Míra nezaměstnanosti mladých lidí v celkové ekonomice je také neuvěřitelně vysoká. V některých zemích je to více než 30%, zatímco nejnovější globální trendy zaměstnanosti Mezinárodní organizace práce (zveřejněné v březnu) zjistily, že 20% mladých lidí ve věku 15–24 let po celém světě nemá práci. Odvětví silniční dopravy potřebuje mladé lidi, aby uspokojili rostoucí poptávku po řidičích a zajistili kontinuitu našich služeb.

Průměrný věk řidičů nákladních vozidel je na některých místech 55 let. To se musí změnit. Vlády podnikly velmi málo nebo žádná opatření, aby povzbudily mladé lidi, aby se stali profesionálními řidiči, jakmile opustí školu. V Evropě bude revize směrnice o řidičských průkazech dokončena do roku 2022, což poskytne příležitost stanovit minimální věk všech profesionálních řidičů nad 18 let.