Vyhledat

Starsky Robotics provedla testovací jízdu kamionu bez řidiče v plném provozu

Společnost Starsky Robotics testuje kamiony, které budou plně automatizované a využívat navigaci k trasování své jízdy. Obsluha vozidel v podobě řidiče, již nebude potřebná.

Aniž by kdokoliv očekával, společnost Starsky Robotics, stála jako první za milníkem, kterým dokázala těžké nákladní vozidlo vést v plném provozu zcela odkázané na jeho autonomní systémy. Testy obdobných vozidel se provádějí, ale nikdy bez fyzické přítomnosti řidiče, který v kabině kontroloval veškeré úkony a mohl tak kdykoliv zasáhnout do řízení. Role společnosti Starsky Robotic, byla klíčová a zcela bez jištění řidičem uvnitř kabiny.

Mezi jednodušší rozhodující úkony autonomních nákladních vozidel spatřují jejich vývojáři v brzdění, zrychlení a zpomalení. Systémy dokáží číst značky a přizpůsobit se značené rychlosti včetně kolemjedoucího provozu. Ovšem co nedokáže řidiče nahradit, je jeho rychlé a dynamické rozhodování. Jak pro vytvoření prostoru k zařazujícímu se vozidlu, tak aby se dokázalo rychle samo zařadit. Další technologickou výzvou je, jakým směrem se má autonomní nákladní vozidlo vyhnout, pokud se před ním vyskytne překážka.

Dynamické rozhodování člověka, potažmo řidiče, bude muset být prozatím ponecháno na vzdálené asistenci člověka, nebo jak se již testuje v autonomních jízdních pruzích.

Zaměření se na autonomní nákladní dopravu je velmi žádané téma, které přichází dříve, než samotní výrobci čekali. Společnosti, jakými jsou například UPS, Amazon a americká poštovní služba dodávají zboží s kamiony TuSimple na novém startupu budou spolupracovat. Pouhé převážení zboží opakovaně z bodu A do bodu B, je pro úspory těchto firem velmi účinné. Jednak díky provozním nákladům, taktéž i rostoucím nákladům na mzdy zaměstnanců. Navíc je to práce velmi monotónní, která mnohé řidiče od této profese odrazuje.

Nepředpokládá se, že by řidiči zcela čelili období bez pracovních příležitosti, při zavedení autonomních nákladních vozidel. Na druhou stranu se navýší počet pracovníků, kteří budou tato vozidla navádět a dohlížet nad jejich správným trasováním. I nadále budou potřeba řidiči, kteří budou řídit nákladní vozidla po nejen náročných trasách a silnicích, které nejsou a nebudou dlouho připraveny přijmout autonomní řízení. Spíše bude docházet k nahrazení řidiče v lehkých a nenáročných pendlech.

Cesta na rovných úsecích dálničních tahů tam a zpět, je o mnoho snazší v navádění autonomních vozidel. Naproti tomu vjet do centra provozu je jízda vyžadující mnohé zkušenosti. Je to budoucnost, která má vysoký potenciál a řidiče skutečně o práci nepřipraví.


My očekáváme, že drtivá většina dnešních kamioňáků nebude postižena nástupem autonomních kamionů. Nástup bude velmi pozvolný a postupný. Bude trvat desítky let, než na silnicích převáží autonomní kamiony nad těmi, které řídí člověk. A i pak budou řidiči pořád potřeba jen jich bude méně. Teď si dovolíme zaspekulovat (ano, můžeme se pochopitelně mýlit), ale pokud autonomní kamiony budou na jednoduchých přepravách, vychází nám, že lidská posádka bude potřeba pro ty složitější. To znamená, že bude potřeba zkušených řidičů. Je tedy možné, že bude ubývat příležitostí pro méně zkušené řidiče a nováčky a více ceněni budou zkušení řidiči?



Všeobcené obchodní podmínky >

Kontakt:

digiCHAIN s.r.o.

IČ: 07315694

d365@d365.cz

© Copyright D365.cz