top of page
Vyhledat

Tachograf na trajektu a režim OUT

Kdo někdy jel s kamionem na trajektu? Ten zážitek z moře a následného parkování je příběhem sám o sobě. Ale málokterý zkušený řidič ví jak správně používat tlačítko Trajekt nebo OUT.


Kdy zadává řidič symbol „Trajekt“?


Řidič, který najíždí či sjíždí z trajektu (loď/vlak) a čerpá běžnou denní dobu odpočinku, smí nanejvýš dvakrát přerušit tuto dobu a to tak, že zadá na tachografu symbol "trajekt/vlak". Tento přejezd nesmí přesáhnout při najetí a sjetí z trajektu 60 min. Na co si dát pozor. Vždy nejdéle do jedné hodiny musí vozidlo řidič zastavit a běžnou denní dobu odpočinku dokončit.

Za jakých podmínek lze používat na tachografu režim „OUT“ ?


Pokud je tachograf nastaven v režimu „OUT“, řízené vozidlo a povinnost řidiče dodržovat dobu řízení a doby odpočinku nepodléhá. V tomto ohledu před volbou použití režimu „OUT“, je potřeba zvážit, zda li skutečně jízda zaznamenaná řidičem podléhá skutečnosti vyplývající ze zákona.

Výjimky vozidel, která mohou použít režim "OUT":


  • jízda mimo veřejnou komunikaci - lesní cesta

  • vozidla popojíždějící po staveništi, lomu

  • vozidlo celkové hmotnosti nepřesahující 3,5 t

  • vozidla která nejsou rychlejší než je 40 km/h 

  • vozidla používaná v dopravě kratší než 50 km (osobní)

  • vozidla záchranných sborů

  • vozidla používaná k poskytování pomoci při poruchách (odtahu) v okruhu 100 km od příslušného místa

  • vozidla používaná k humanitárním nebo lékařským účelům

  • vozidla s nimiž se provádějí zkušební jízdy z důvodu technických oprav, servisu

  • vozidla která dosud nebyla uvedena do provozu

  • vozidla kombinace vozidel, která váží více než 7,5 t a nejsou používány pro komerční účely

Řidič tedy není povinen za každé okolnosti tachograf použít. Režim „OUT“ se však dotýká oblasti působnosti: 


  • Nařízení ES č. 561/2006 čl. 3, 13, výjimky z použití tachografu

  • Nařízení ES č.165/2014 čl. 34, použití karet řidiče či dohody AETR

Na to je potřeba si dát pozor.


Doporučení: Pokud bude řidič řídit vozidlo v režimu „OUT“, měl by vždy vytisknout výtisk před zahájením režimu „OUT“, a to i po ukončení režimu „OUT“. Tyto výtisky ponechat ve vozidle a z druhé strany výtisku poznamenat, z jakého důvodu byl tento režim využit. Pokud vyzvedáváte vozidlo ze servisu a mechanici využili režimu „OUT“, výtisk si nechte ze zadní strany potvrdit servisem. Tím se rozumí hlavně využívaná vozidla v mezinárodní kamionové a autobusové dopravě. Netýká se mobilních pracovníků (staveb a lesů při najetí na komunikaci). V případě zastavení kontrolorů, se tak můžete vždy vyhnout nepříjemnosti otázek, kdo a kdy jezdil s vámi svěřeným vozidlem v jiném režimu.


1 806 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše

V Texasu chystají chytrou dálnici, bude sama komunikovat s vozidly

Technologie pronikají doi všech částí našich životů a plíživě ovlivňují naše chování. Je tohle cesta jak předejít dopravním přestupkům? Inteligentní dálnice jsou poměrně novým přírůstkem do sady chytr

bottom of page