top of page
Vyhledat

Těžký život kamioňáků v Americe

Pokud někdo sleduje HBO, možná již narazil na velmi dobrou talk show Johna Olivera "Co týden vzal". John Oliver dokáže velmi vtipně představit závažná témata od politiky, přes lichváře, technologické firmy atd. V nedávném díle (odkaz níže) prezentoval život řidičů kamionu v Americe, který se v mnohém podobá Evropě, v něčem naše zkušenosti dokonce překonává.


Nejlepší je díl si pustit (je i s titulkama), tady je pár klíčových informací:

  • celá americká ekonomika je závislá na kamionové dopravě (70% zboží se dopravuje po silnici) - dle diskuse kamioňáků, pokud by kamiony na 7 dní zastavily (dle jiného jen na 3 dny), obchody by zůstaly s prázdnými regály, továrny by se zastavily

  • ještě v 70-tých letech 20. století bylo povolání kamioňáka velmi vážené, profese patřila sociálně do střední třídy; zlom nastal v 80-tých letech kdy prezident Jimmy Carter podepsal zákon o deregulaci nákladní dopravy s cílem snížit náklady za dopravu; to vedlo k obrovskému tlaku na snižování mezd a dnes vydělává řidič kamionu zhruba o polovinu méně než v 70-tých letech

  • většina kamioňáků je placena dle odřízených km, např. za čas na nákladce nebo vykládce nemají žádné peníze - přitom doby nakládky a vykládky se prodlužují; k čemu to vede - ke snaze dohnat ztracený čas jízdou (omezením odpočinku), což vede k růstu smrtelných nehod

  • aby toho nebylo málo, i v Americe zavádí systémy podobné našim tachografům - narozdíl od našich tachografů, ale ty americké určují nejen minimální pauzu, ale i kdy má řidič jezdit, takže můžete vidět video rozhovoru řidiče s dispečerem, kdy řidič musel mít přestávku přes den (kdy nemohl usnout) a jet musel v noci, kdy byl totálně vyčerpán a upozorňoval dispečera, že tato jízda je nebezpečná; rada dispečera, ať se jde probrat procházkou v chladu asi nepotřebuje komentář

  • v Americe navíc firmy tlačí řidiče k tomu, aby nebyli zaměstnanci, ale kontraktoři, na živnost (podobně jak je tomu u nás s kurýry)

Byť jsou tam americká specifika, není to hodně podobné situaci u nás?



482 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše

Mercedes Benz eActros s dojezdem 500 km a rychlým nabíjením

Hlavní překážkou rozvoje elektrických kamionů do běžného provozu je nízký dojezd a dlouhé nabíjení, vzhledem k veliké baterii potřebné pro tšžký kamion. Dosud se elektrické nákladní vozy uvažovali jen

České dopravce vytlačuje konkurence z Východní Evropy

Ještě loni slovenský Česmad varoval, že brzy někteří zákazníci neseženou dopravu, protože na trhu není dostatek řidičů kamionů. Uplynula krátká doba a situace je dramaticky jiná. Objem zakázek na trhu

bottom of page