top of page
Vyhledat

Udělá elektromobilita z Česka opět autovrakoviště Evropy?

O malém přínosu elektromobility pro naše životní prostředí se poměrně ví. Ano, elektromobily nevypouští do ovzduší emise, na druhou stranu výroba baterií a vyšší spotřeba elektřiny (většinou vyráběna neekologicky) znamenají přesun ekologické zátěže z místa použití do místa výroby (případně následné likvidace nebo recyklace).


To, o čem se mluví méně, je jaký opravdový přínos elektromobily budou mít pro města jako Praha, nebo Česko a další země - které nejsou ekonomicky tak silné. Analytici konstatují, že podíl elektromobilů u nás je mnohem nižší než v západní Evropě a jeden by měl pocit, že něco děláme špatně - například, že málo podporujeme, dotujeme jejich nákup. Když se ale nad tím zamyslíme, je to naprosto logické. Jednoduše si to nemůžeme dovolit.

Elektromobily jsou velmi drahé a dosáhne na ně jen málokdo. Dosud si je kupovali zejména nadšenci a to je úplně v pořádku. Pokud necháme trh rozhodnout o tom jestli chce nebo nechce elektromobily, je to to nejlepší rozhodnutí. Nicméně my o úspěchu elektromobilů nenecháme rozhodnout trh. Obrovský tlak na zvyšování podílu elektromobilů přinese mnoho forem dotací na jejich nákup. A tady se dostáváme k tomu, co to přinese Česku v porovnání např. s Německem nebo Norskem. Bohatší země jednoduše mají daleko větší schopnost tyto náklady unést. I průměrný Němec nebo Nor dosáhne díky státní podpoře na nějaký ten elektromobil. U nás ale bude situace dramaticky odlišná. To, že máme jeden z nejstarších vozových parků v Evropě není proto, že bychom byli největší milovníci veteránů. Je to jednoduše proto, že většina Čechů si nový automobil nemůže dovolit. A většina těch ostatních, si dovolí auto v cenové kategorii kolem 300 tis. Kč. Tato auta postupně zmizí z trhu. Na jednu stranu proto, že investice automobilek budou směřovat hlavně do vývoje elektromobilů a výroba aut s klasickým motorem bude méně efektivní (vyrobí se jich méně a bude se méně do nich investovat). Na stranu druhou je nutné, aby elektromobily nebyly o tolik dražší než klasická auta - nicméně na rozdíl od toho, co si většina myslí, k tomuto nedojde ne tím, že zlevní elektromobily, ale naopak tím, že zdraží klasická auta.

Pravděpodobný scénář vývoje automobilismu u nás bude ten, že elektromobilů bude nadále poměrně malé procento. Většinu z těchto elektromobilů pomůže zaplatit průměrný Čech ze svých daní, které půjdou na dotace. Nicméně ještě méně Čechů než dnes bude schopno si koupit nové auto, tudíž poměr ojetin bude stoupat. Jelikož se bude prodávat méně nových aut, cena ojetin bude stoupat. Proto bude i stárnout průměrný věk vozidel a možná se dočkáme toho, že obrovská investice do elektromobility nepřinese u nás ani ten jediný benefit, který má - snížení emisí do ovzduší.





88 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše

Plošný zákaz předjíždění kamionů na dálnicích přichází

Tento týden začnou silničáři instalovat na D1 dopravní značení pro plošný zákaz předjíždění kamionů mezi Mirošovicemi a Brnem. Postupně mají přibýt další úsek D1 i další dálnice. Zákaz předjíždění se

V Texasu chystají chytrou dálnici, bude sama komunikovat s vozidly

Technologie pronikají doi všech částí našich životů a plíživě ovlivňují naše chování. Je tohle cesta jak předejít dopravním přestupkům? Inteligentní dálnice jsou poměrně novým přírůstkem do sady chytr

bottom of page