Vyhledat

Uvažujete o tom stát se kamioňákem? Připravte si tučnou sumu.

Lukáš je náš kamarád, který se rozhodl ve středním věku stát se kamioňákem. Po několika měsících je velmi spokojen s tímto rozhodnutím. Byl však překvapen jak drahé je absolvovat všechny úkony, které předchází chvíli kdy může poprvé vyjet jako řidič. Se svým příběhem se s vámi podělil.


Lukáš po zvážení „všech“ okolností, se rozhodl nastoupit do autoškoly a možná si i splnit „sen“ a stát se profi řidičem soupravy nákladního vozidla. Co je na tomto však nejvíce trnem v oku? Cena a opět cena. Lukáš se rozhodl, že zvládne vše zaplatit z vlastních rezerv přestože ví, že si toto může dovolit jen při zaměstnání. Nejdříve pro skupiny C+E, která umožňují držiteli příslušného řidičského průkazu řídit jízdní soupravu složenou z vozidla, jehož největší povolená hmotnost převyšuje 3500 kg, a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než 750 kg.  Lukáš zvládl nejdříve zdravotní prohlídku, která opravňuje k řízení motorových vozidel pro danou skupinu od praktického lékaře, který nesmí být starší než tři měsíce. Také je potřebné aby absolvoval dopravně psychologické vyšetření, které Lukáše opravňuje řídit  nákladní vozidla o největší povolené hmotnosti převyšující 7500 kg. Pokud se rozhodnul pro oprávnění skupin C+E, získat je  musí postupně a zvlášť absolvovat autoškolu pro skupiny B a C.  Po úspěšném složení zkoušek a vydání řidičského průkazu je možné aby si zažádal o C+E.  Ani po úspěšném absolvování a získání platných řidičských oprávnění nestačí k tomu, aby se stal skutečným „profíkem“. Musí nyní absolvovat profesní průkaz (zápis v řidičském průkazu u příslušné skupiny číslici „95“. Vstupní profesní školení v rozsahu 140 hodin, z čehož 130 hodin tvoří výuka a 10 hodin výcvik, lze zahájit po získání řidičského oprávnění skupiny C. Před dokončením vstupního školení je však nutné, aby byl Lukáš již byl i držitelem skupiny C+E, a to hlavně kvůli praktickému výcviku v řízení, který absolvuje se soupravou odpovídající této skupině. Vzhledem k tomu, že celé toto období absolvoval po práci a školení každou sobotu, aniž by si uvědomil, je prakticky zaškolován k přípravě časté únavy a bolavých sedacích svalů. Nehledě na čas, který tráví přípravou. Tato čtvrtroční příprava, jej i pomalu připravuje na neustálý život v pohybu a mimo rodinu. Lukáš odchází poslední den z Autoškoly a před odchodem dostává do ruky papír a je poučen, kdy nejpozději, by měl přijít na první školení. Dle § 48 zákona č. 247/2000 Sb. se Lukáš zúčastní pravidelného školení v celkovém rozsahu 35 hodin do konce pátého roku od data vydání průkazu. Po získání hned při vydání řidičského oprávnění, je potřebné, aby si Lukáš zažádal o kartu do digitálního tachografu, jak ví ze školení, bez ní bohužel jeho práce protíka se neobejde.  Zákon dále stanovuje, že pravidelné školení je rozděleno do ročních kurzů v rozsahu 7 hodin. Lukáš tedy dostane od autoškoly, kde získal řidičské oprávnění a vstupní školení každý rok razítko do potvrzení o jeho absolvování a každý pátý rok vymění řidičský průkaz za nový.  Ceny pravidelných školení se pohybují cca 1000 Kč. Lukáš je šikovný a zvládl veškerá kritéria k tomu, aby se stal profíkem. Jak jeho cesta pokračovala si povíme příště. Jen sdělíme, že nastoupil do kamionu, kde po necelých třech měsících zaučení se zařadil mezi nejlepší řidiče.




Nejnovější příspěvky