top of page
Vyhledat

Uvažujete o tom stát se kamioňákem? Připravte si tučnou sumu.

Lukáš je náš kamarád, který se rozhodl ve středním věku stát se kamioňákem. Po několika měsících je velmi spokojen s tímto rozhodnutím. Byl však překvapen jak drahé je absolvovat všechny úkony, které předchází chvíli kdy může poprvé vyjet jako řidič. Se svým příběhem se s vámi podělil.


Lukáš po zvážení „všech“ okolností, se rozhodl nastoupit do autoškoly a možná si i splnit „sen“ a stát se profi řidičem soupravy nákladního vozidla. Co je na tomto však nejvíce trnem v oku? Cena a opět cena. Lukáš se rozhodl, že zvládne vše zaplatit z vlastních rezerv přestože ví, že si toto může dovolit jen při zaměstnání. Nejdříve pro skupiny C+E, která umožňují držiteli příslušného řidičského průkazu řídit jízdní soupravu složenou z vozidla, jehož největší povolená hmotnost převyšuje 3500 kg, a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než 750 kg.  Lukáš zvládl nejdříve zdravotní prohlídku, která opravňuje k řízení motorových vozidel pro danou skupinu od praktického lékaře, který nesmí být starší než tři měsíce. Také je potřebné aby absolvoval dopravně psychologické vyšetření, které Lukáše opravňuje řídit  nákladní vozidla o největší povolené hmotnosti převyšující 7500 kg. Pokud se rozhodnul pro oprávnění skupin C+E, získat je  musí postupně a zvlášť absolvovat autoškolu pro skupiny B a C.  Po úspěšném složení zkoušek a vydání řidičského průkazu je možné aby si zažádal o C+E.  Ani po úspěšném absolvování a získání platných řidičských oprávnění nestačí k tomu, aby se stal skutečným „profíkem“. Musí nyní absolvovat profesní průkaz (zápis v řidičském průkazu u příslušné skupiny číslici „95“. Vstupní profesní školení v rozsahu 140 hodin, z čehož 130 hodin tvoří výuka a 10 hodin výcvik, lze zahájit po získání řidičského oprávnění skupiny C. Před dokončením vstupního školení je však nutné, aby byl Lukáš již byl i držitelem skupiny C+E, a to hlavně kvůli praktickému výcviku v řízení, který absolvuje se soupravou odpovídající této skupině. Vzhledem k tomu, že celé toto období absolvoval po práci a školení každou sobotu, aniž by si uvědomil, je prakticky zaškolován k přípravě časté únavy a bolavých sedacích svalů. Nehledě na čas, který tráví přípravou. Tato čtvrtroční příprava, jej i pomalu připravuje na neustálý život v pohybu a mimo rodinu. Lukáš odchází poslední den z Autoškoly a před odchodem dostává do ruky papír a je poučen, kdy nejpozději, by měl přijít na první školení. Dle § 48 zákona č. 247/2000 Sb. se Lukáš zúčastní pravidelného školení v celkovém rozsahu 35 hodin do konce pátého roku od data vydání průkazu. Po získání hned při vydání řidičského oprávnění, je potřebné, aby si Lukáš zažádal o kartu do digitálního tachografu, jak ví ze školení, bez ní bohužel jeho práce protíka se neobejde.  Zákon dále stanovuje, že pravidelné školení je rozděleno do ročních kurzů v rozsahu 7 hodin. Lukáš tedy dostane od autoškoly, kde získal řidičské oprávnění a vstupní školení každý rok razítko do potvrzení o jeho absolvování a každý pátý rok vymění řidičský průkaz za nový.  Ceny pravidelných školení se pohybují cca 1000 Kč. Lukáš je šikovný a zvládl veškerá kritéria k tomu, aby se stal profíkem. Jak jeho cesta pokračovala si povíme příště. Jen sdělíme, že nastoupil do kamionu, kde po necelých třech měsících zaučení se zařadil mezi nejlepší řidiče.




101 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše

Ve slovenském týdeníku Trend vyšel zajímavý rozhovor o problémech v nákladní dopravě. Část z něj je zaměřena na problematiku nedostatku řidičů kamionů. Upozorňujete i na problémy s nedostatkem řidičů

Od 1.1.2023 dojde na Rakouských dálnicích ke zvýšení mýta. Mýtné (v EUR) v Rakousku pro vozidla nad 3,5 t od 1.1.2023 Pohon E/H2 platí pro elektrické nebo vodíkové kamiony Noční tarif platí mezi 22:00

bottom of page