top of page
Vyhledat

V české dopravě nadále chybí až 25.000 profesionálních řidičů, říká Česmad

V české dopravě nadále chybí až 25.000 profesionálních řidičů v kamionové a autobusové přepravě. Situaci nezměnil ani konflikt na Ukrajině, kvůli němuž z Česka odešly jednotky šoférů, zhruba stejný počet zároveň přibyl z řad uprchlíků. Nedostatek řidičů, zejména v autobusové dopravě, může v budoucnu ještě zhoršit vysoký průměrný věk šoférů. Sdělilo to sdružení Česmad Bohemia. V Česku je kolem 120.000 profesionálních šoférů.


Nedostatek profesionálních řidičů trápí české dopravce dlouhodobě. V kamionové dopravě jich chybí kolem 20.000, v autobusové přepravě přes 5000. „Důvodem je velmi malý zájem tuzemských uchazečů o tyto pracovní pozice a nedostatečný přísun zahraničních pracovníků, kteří by nabízené pozice obsadili,“ uvedl Bicera.


Situaci nezměnil ani válečný konflikt na Ukrajině. Na jeho začátku panovala mezi dopravci obava z odchodu mnoha ukrajinských šoférů, kterých v Česku působí kolem 5000. „Nicméně se obecně jednalo o jednotky osob a tato situace neměla, až na výjimky, zásadní vliv na chod českých firem,“ podotkl Bicera. Podobná je i situace v případě náboru nových řidičů a řidiček z řad uprchlíků. „Ve valné většině případů se jednalo o ženy s dětmi. Můžeme tedy taktéž hovořit pouze o jednotlivých případech, kdy k takové situaci došlo,“ dodal Bicera.

Problémy s nedostatkem řidičů navíc může v budoucnu komplikovat rostoucí průměrný věk řidičů. Alarmující je podle portálu zejména stav v autobusové dopravě, kde se průměrný věk řidičů pohybuje mezi 55 až 60 lety. V kamionové dopravě je situace lepší, průměrný věk šoférů je kolem 47 let.


Mnohým dopravců situace podle Bicery komplikuje další plánování dopravy. Někteří z nich by například mohli navýšit své přepravní kapacity, kvůli chybějícím řidičům to však nejde. Nedostatek šoférů zároveň může v některých případech vést k neplnění nasmlouvaných kontraktů či zpožďování zásobování. V autobusové dopravě pak Bicera poukazuje na potíže s dopravní obslužností a rušením linek. Kromě toho musí dopravní firmy počítat i se zvýšenými náklady, ať už na inzerci a nábor nových zaměstnanců nebo při tlaku na růst mezd šoférů.





121 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše

Plošný zákaz předjíždění kamionů na dálnicích přichází

Tento týden začnou silničáři instalovat na D1 dopravní značení pro plošný zákaz předjíždění kamionů mezi Mirošovicemi a Brnem. Postupně mají přibýt další úsek D1 i další dálnice. Zákaz předjíždění se

V Texasu chystají chytrou dálnici, bude sama komunikovat s vozidly

Technologie pronikají doi všech částí našich životů a plíživě ovlivňují naše chování. Je tohle cesta jak předejít dopravním přestupkům? Inteligentní dálnice jsou poměrně novým přírůstkem do sady chytr

bottom of page