Covid-19 změnil spotřebitelské chování lidí. Naučil je výrazně více nakupovat přes internet. To změnilo zavedené logistické toky a mnohé velké firmy se obrátily na subdodavatelské společnosti silniční dopravy z východní Evropy. Šetření poukazuje na různá zneužívání zaměstnanců těchto společností. IUF (Mezinárodní unie pro potravinářské pracovníky) vydala zprávu, že se během pandemie objevil nový trend, a sice vytvoření subdodavatelských dopravních společností, které ve východních zemích zřídily nábor řidičů ze zemí, jako je Ukrajina, Bělorusko, Uzbekistán, Turecko a Filipíny. Zpráva uvádí, že jsou zaměstnáni na základě východoevropských smluv a pracují téměř výhradně v západní Evropě. Namísto platů cca ve výši 2 000 EUR měsíčně a přístupu k evropskému pracovnímu vízu, které by jim společnosti udělovaly, svědčí mnoho z těchto řidičů o děsivých pracovních podmínkách. Ve svém vozidle musí řidiči kamionu odpočívat, spát, jíst a žít několik měsíců v řadě. V průměru dostávají totiž jen 100 až 600 EUR měsíčně. V případě kontroly jsou řidiči instruováni, aby neodpovídali na otázky týkající se doby řízení a doby odpočinku. Konečně, pokud jde o jejich pracovní status, jsou řidičům poskytovány falešné doklady, které odbory poukazují a není obtížné je získat.
Jaký to má dopad v České republice a na Slovensku?
Jak se k této praktice východních dopravců staví naši dopravci v České a Slovenské republice? Zavádí nižší platy pro řidiče, aby odolávali takovémuto tlaku na náklady. Dle současných zpráv k plošnému snižování výplat řidičů prozatím nedochází. Dopravci se i tak snaží udržet si spolehlivé řidiče a bránit jejich odchodu. Velmi dobře si uvědomují, že kamion bez řidiče neodjede. Přesto z 16 oslovených dopravních společností o velikosti do 20 vozidel a 60 zaměstnanců, 5 z nich se rozhoduje, zda skutečně má smysl požádat řidiče o snížení platu na dobu nezbytnou, nebo raději omezit část flotily a vyčkat na vývoj situace. Není rozdíl, mezi řidičem a dopravcem, v podstatě ani jedna strana nemá možnost výběru a musí velmi pečlivě volit. Dopravce dobrého řidiče - kterého musí dostatečně ocenit, aby získal efektivitu a dispečera, který brzy neodchází a na druhou stranu je zde řidič, který musí mít ve své firmě jasnou sociální jistotu a finanční spoleh.
